Insightien jäljillä



Digitalisaatio ja perinteisiä ekosysteemejä disruptoiva jakamistalous pakottavat yritykset ymmärtämään ja ennakoimaan ihmisten käyttäytymistä entistä syvällisemmin. Insightien löytämisestä on tullut yhä arvokkaampi työkalu rakentaa merkityksiä ja sitä myöten myös merkityksellistä markkinointia. 

Insight on selkeä, relevantti, kiinnostava ja kaupallisesti hyödynnettävä havainto, joka tuottaa uutta ymmärrystä. Insightit synnyttävät uusia merkityksiä, oivalluksia ja saavat näkemään asioita uudella tavalla. Insightit auttavat kehittämään tuotteita ja palveluita ja löytämään uusia kilpailutekijöitä muuttuvassa markkinassa. Käydään seuraavaksi läpi muutama konkreettinen esimerkki insightien hyödyntämisestä.

1. Insight ja kuluttajatrendit

Amazon osti luomuelintarvikkeisiin erikoistuneen Whole Foodsin, Unilever hankki luomuteebrändi Pukka Herbsin ja Nestlé puolestaan teki kaupat premium-kahveista tunnetun Blue Bottle Coffeen kanssa. Yritysostot kertovat isojen pelureiden halusta haukata osansa voimistuvista kuluttajatrendeistä, joihin vastuullisuus, ekologisuus ja luonnollisuus lukeutuvat. Yrityskaupoissa on kuitenkin vaarana, että kriittisimmät kuluttajat tuntevat itsensä petetyiksi, hylkäävät brändin ja suuntaavat ostoksensa muualle.

Esimerkiksi kotimainen luomutuotteiden kauppa Ekolo päätti Unilever-diilin jälkeen poistaa Pukka-teet valikoimistaan kuluttajapalautteen perusteella. Myös Blue Bottlen asiakkaiden kerrotaan käyvän kamppailua, kuvastaako brändi enää riittävästi asiakkaiden omia arvoja ja identiteettiä tiedostavina kuluttajina. Markkinointiviestinnällä on merkittävä rooli uskottavan yritystarinan jatkumon varmistamisessa.

2. Insight ja ilmiöt

Insightin pohjana voi toimia data ja tutkimukset, mutta myös intuitiivinen ilmiöihin tarttuminen voi johtaa tuloksiin. Tästä esimerkkinä toimii kukkakaalisadon ylitarjonnasta syntynyt #kukkakaalitalkoot, joka lähti elämään somessa ruokabloggaajien ja sesonkivihannesten käyttöä edistävän Satokausikalenterin siivittämänä. Nopealla reagoinnilla myös kauppaketjut ymmärsivät lähteä hyödyntämään ilmiötä, minkä seurauksena kukkakaalin myynti kasvoi hetkessä kymmeniä prosentteja vuoden takaisesta.

Sosiaalinen media on tehnyt viestinnästä nopeaa ja ilmiöitä syntyy arvaamatta. Ilmiöihin tarttuminen luo yrityksille mahdollisuuksia ottaa kantaa ja uudistua, mutta vaatii myös yhteiskunnallisen keskustelun seuraamista ja hyvää tilannetajua.

3. Insight ja data

Yritykset pursuavat dataa käyttäjistään, mutta vain harva kykenee hyödyntämään tietokantojaan luovasti ja oivaltavasti. Spotify on näyttänyt esimerkkiä, miten käyttäjädataa voidaan näkyvästi ja luovasti käyttää osana mainoskampanjointia. Spotify on esittänyt toteutuksissaan yksittäisten käyttäjien kuuntelutilastoja humoristisella tavalla ja on kekseliäästi nostanut asiakkaat markkinointinsa keskipisteeksi. Datan ei tarvitse olla tylsää tai pysyä piilossa.

Vastaavasti Netflix on tunnettu tavastaan tehdä päätöksiä datan pohjalta. Käyttäjien digitaalinen jalanjälki ratkaisee, mitä elokuvia palveluun valitaan ja paljastaa, minkälaiset sarjat ja juonenkäänteet katsojia puhuttelevat.

4. Insight ja huomiotalous

Laulaja Taylor Swift teki elokuussa niin sanotun blackoutin ja poisti kaiken historian omilta some-tileiltään. Kun pöytä oli putsattu, artisti alkoi ripotella kanavilleen pieniä vihjeitä tulevasta albumistaan ja uudistuneesta imagostaan. Hetkellinen somepimennys vangitsi yleisön silmäparit tehokkaasti ja loi uuden albumin ympärille kiinnostavan tarinan. Swiftin tapaus herätti myös keskustelua siitä, onko artistin imagon rakentaminen jo liian teennäistä ja laskelmoivaa.

Swiftin tapauksessa voi nähdä yhtäläisyyksiä Docventuresin uusimman kauden avaustempauksen kanssa, joka kannusti miettimään tiedon ja sen kriittisen arvioinnin tärkeyttä median riisumisen keinoin. Kauden avauspäivänä koko Yle Areenan etusivu oli tunnin ajaksi omistettu #hetkitiedolle-videolle. Huhujen ja kohujen aikana meiltä jokaiselta kaivataan lähdekritiikkiä ja medialukutaitoa, mutta yhä enemmän myös markkinoinnilta vaaditaan hyvää brändisilmää ja kykyä erottautua yleisölle uskottavalla ja merkityksellisellä tavalla.

Kysy lisää

Laura Ahonen


Email: laura.ahonen@innolink.fi
Puh: +358 50 5644 242