Markkinointia kaksoistodellisuudessa



Sain kesällä viettää viikon Korfun vehreällä saarella Kreikassa. Matkalukemisenani oli paljon mainetta niittänyt Yuval Noah Hararin Sapiens. Ihmisen lyhyt historia, jonka isoihin ajatuksiin oli helppo uppoutua Korfun antiikin aikaisessa miljöössä. 

Historian tohtoriksi väitellyt Harari jäsentää kirjassaan ihmiskunnan historian vaiheita ja pakottaa lukijan miettimään uudelleen opittujen käsitysten ja tapojen alkuperiä. Harari kuljettaa rinnakkain ajatusta asioiden sattumanvaraisuudesta tarjoten lukijalle mahdollisimman loogisia ja järkiperäisiä perusteita, miksi asiat ovat edenneet historiassa, kuten ovat.

Homo sapiensin menestyksen ansioksi lajina Harari nostaa epäröimättä kielen, jonka avulla pystymme välittämään toisillemme tietoa ympäristössä havaituista asioista, kuten vaarallisista leijonista – mutta kiinnostavaa kyllä myös asioista, joita ei ole olemassa. Tästä ajatuksesta pääsemme taruihin, myytteihin ja uskontoihin. ”Fiktion ansiosta pystymme paitsi kuvittelemaan asioita myös luomaan kollektiivisia kuvitelmia”, Harari kirjoittaa.

Äärimmilleen vietynä voidaan sanoa, että niin raha, kansakunnat kuin lait ovat olemassa vain niissä tarinoissa, joita kerromme toisillemme. Sama pätee yrityksiin ja brändeihin. Elämme kollektiivisissa kuvitelmissa ja vaikka kuinka ymmärrämme brändien fiktiivisyyden, janoamme aina vain lisää tarinoita. 

Hararin ajatuksia vasten markkinoinnin mahdollisuushorisontti näyttää loputtomalta. Hyvät tarinat tuottavat lisäarvoa kuitenkin vain niin kauan kuin yhteinen usko luotuun tarinaverkostoon säilyy. Ilman huolenpitoa kuvitelmat luhistuvat ja muistijäljet katoavat mielistämme. Tuhannen taalan kysymys onkin, miten tehdä markkinointia, joka ruokkii mielikuvitusta, luo jännitteitä, mutta on samanaikaisesti uskottavaa ja vastuullista. 

Palataan Korfulle. ”Autenttinen, saman suvun ties monennessa polvessa pyörittämä kalaravintola uniikilla sijainnilla. Tuoretta kalaa. Aivan meren rannassa” – pieni mainoskyltti rohkaisi laskeutumaan mutkittelevaa tietä alas poukamaan. Kala oli tuoretta, taidolla grillattua ja maut puhtaita ja aidon kreikkalaisia. Pimenevän illan päätteeksi taivaalla erottui skorpionin tähdistö. Oli miten fiktiivistä tahansa, olin myyty.

Kirjoitus on alun perin julkaistu Suomen Markkinointiliitto MARK:n sivuilla.

Kysy lisää

Laura Ahonen


Email: laura.ahonen@innolink.fi
Puh: +358 50 5644 242