Viestintä tekee strategian todeksi



Liiketoiminnan systemaattinen ja pitkäjänteinen johtaminen vaatii selkeää strategiaa. Innolinkissa yrityksen kriittisimmät strategiset painopisteet tarkistettiin viimeksi keväällä strategiatyön yhteydessä. Määrittelytyön jälkeen painopisteiden tarkoitus on toimia huoneentauluna ja ohjaavana kompassina jokaisen tehdyn päätöksen takana.

Oli yrityksen strategia miten timanttinen tahansa, pitää se kuitenkin herättää eloon. Muuten kaunopuheet unohtuvat yrityksen johdon dokumentteihin, joiden tahtiin nyökytellään kerran vuodessa sisäisissä palavereissa. Sanotaan, että yksilön arvot paljastuvat lopulta ihmisen kalenterista. Viestintä on nimenomaan tekoja ja siksi korvaamaton työkalu myös yrityksen strategian ja arvojen sanoittamiseksi ja näkyväksi tekemiseksi.

Viimeistään digitalisaatio ja sosiaalinen media ovat saaneet suljettuun ja yksisuuntaiseen viestintään luottavat yritykset näyttäytymään tunkkaisilta ja vanhanaikaisilta. Passiivisen seuraamisen lisäksi ihmiset myös osallistuvat ja haluavat tulla kuulluiksi. Vaikka kuinka tekoäly ja robotit vaanivat kulman takana, ei ihmisten tarve yksilölliseen ja räätälöityyn palveluun ole katoamassa. Empatia ja inhimillisyys pitävät pintansa, vaikka käytössä oleva teknologia muuttaa muotoaan.

Asiakkaalle onnistunut viestintä voi merkitä erinomaista palvelua tai poikkeuksellisen puhuttelevaa markkinointikampanjaa. Yksittäiselle työntekijälle viestintä voi tarkoittaa yrityksen yhteisen Instagram-tilin päivittämistä tai toimivaa sisäistä tiedottamista ja sen synnyttämää luottamusta. Yrityksen johdolle viestintä voi puolestaan edustaa ennen kaikkea asiakas- ja markkinaymmärryksen pohjalta tehtyjä valintoja ja päätöksiä, joiden kommunikoinnista pitää niin ikään kantaa huolehtia alusta loppuun asti.

Kukin työntekijä katsoo maailmaa omasta vinkkelistään, mutta juuri viestinnän keinoin syntyy pala palalta jaettu ymmärrys, miksi yritys on olemassa ja mitä se on tekemässä. Viestintä ei ole velvoite, vaan mahdollisuuksien horisontti, jossa kannattaa vaikuttaa aktiivisesti ja avoimesti.

Kysy lisää

Laura Ahonen


Email: laura.ahonen@innolink.fi
Puh: +358 50 5644 242