Yhden rekrytoinnin tarina

Minulla on ollut ilo aloittaa Innolinkin markkinointipäällikkönä maaliskuun alusta. Uutena työntekijänä on ollut kiinnostava avata omaa työnhakijakokemustani Innolinkin sisällä ja kertoa, miltä Innolink näyttäytyi itselleni työnhakijan roolissa.

Työnhakijakokemus rakentuu monesta tekijästä. Sopivien osaajien ja työnantajien törmäyttämisessä on usein kyse ajoituksesta, aktiivisuudesta ja sattumistakin. Tästä myös oma polkuni Innolinkin työntekijäksi on elävä esimerkki. Tiivistetysti tarina eteni näin:

Huomasin sattumalta Innolink Agencyssä työskentelevän Julius Janssonin postaaman hakuilmoituksen Facebookissa toimivassa Digitalist Network Developers -ryhmässä, joka kokoaa yhteen digitalisoitumisesta ja markkinoinnista kiinnostuneita ammattilaisia. Verkostoitumisen ja sosiaalisen median merkitys oli tässä kohtaa hakuprosessia ilmeinen: ilman ryhmään kohdennettua Facebook-päivitystä Innolinkin osaajapula olisi jäänyt minulta huomaamatta.

Hakemuksen lähettämistä seurasi useampi tapaaminen Innolinkin avainhenkilöiden kanssa. Keskusteluissa itseäni ilahdutti Innolinkin halu löytää yhteiset nimittäjät Innolinkin tarpeiden ja oman taustani ja vahvuuksieni kanssa. Toimenkuvaa muokattiin itseni näköiseksi keskusteluiden edetessä. Avoin keskustelu lisäsi kiinnostustani ja vetoa Innolinkiä kohtaan: kandidaattina minua ei koitettu väkisin taivuttaa valmiiseen muottiin, vaan Innolink oli valmis kuuntelemaan, mitä minulla olisi tarjota yritykselle. Jälkikäteen Innolinkin toimitusjohtaja Pekka Vuorela kertoi, että yksi valintaani vaikuttanut kriittinen tekijä oli nopea reagointini, kun lähetin Pekalle sähköpostitse näkemyksiäni Innolinkin markkinoinnista ja viestinnästä välittömästi toisen tapaamisemme jälkeen. Aktiivisuus ja nopeus kannattivat.

Rekrytoinnin aikana Innolink piti minua hyvin ajan tasalla haun etenemisestä. Myös Innolinkin hakuprosessiin kuuluva työnhakijan toimintatyyliä kuvaava Thomas-analyysi vahvisti omaa käsitystäni Innolinkista rekrytoinnin asiantuntijana ja työntekijöiden soveltuvuuteen ammattitaidolla suhtautuvana työnantajana. Parhaimmillaan työnhaku onkin oppimisprosessi, joka altistaa oman toiminnan kriittisen arviointiin ja tehokkaampaan itsensä johtamiseen jatkossa. Samalla prosessi valmistelee ja antaa eväitä tulevan roolin vastaanottamiseen.

Nyt olen istunut Innolinkin Helsingin toimistolla maaliskuun alusta ja päässyt tapaamaan suurimman osan Innolinkin työntekijöistä. Innolinkin rento ilmapiiri ja eteenpäin katsova toimintakulttuuri ovat tehneet jo tässä ajassa itseeni positiivisen vaikutuksen. Markkinointipäällikön silmälasien takaa tarkastellen voisin todeta, että työntekijäkokemuksesta ja yrityksen toiminnasta kertominen ulospäin ovat Innolinkille suuria mahdollisuuksia, kun puhutaan yrityksen brändin ja työnantajakuvan rakentamisesta.

Jatkossa yksi Innolinkin markkinoinnin tavoitteista on nostaa entistä vahvemmin esiin Innolinkin yrityskulttuuria ja työntekijöitä, mutta myös hienoja asiakasonnistumisia, joista olen päässyt näkemään vasta vilauksen. Työnhakijakokemuksesta alkanut polku jatkuu nyt työntekijäkokemuksen viestin levittämisen saappaissa.

P.S.

Jos sinulla heräsi kiinnostus tai tiedät digitaalisen markkinoinnin osaajan, jota houkuttaisi päästä käytännössä näkemään ja kokemaan, mistä Innolinkissä on kyse, niin Innolink Agency hakee parhaillaan riveihinsä digitaalisen markkinoinnin tekijää. Lisätietoja paikasta saat Juliukselta (Head of Performance Marketing): julius.jansson@innolinkagency.fi
 

 

Kysy lisää

Laura Ahonen


Email: laura.ahonen@innolink.fi
Puh: +358505644242