Lähtölaukaus rohkeaan kokeilukulttuuriin

 

Kuntaliitto käynnisti Innolink Agencyn suunnitteleman MeUskaltajat-markkinointikampanjan osana laajempaa Uskalla kokeilla -ohjelmaa, jossa haetaan näkyvyyttä kuntalähtöisille kokeiluille ja edistetään samalla vertaiskehittämistä tulevaisuuden kuntien rakentamiseksi.

Innolink Agency loi Kuntaliitolle MeUskaltajat-nimeä kantavan konseptin, jossa kulminoituu kannustava ote ja vahva tahto rohkeaan ja kokeilevaan toimintaan. Ideana on, että tulosta syntyy ilman epäonnistumisen pelkoa ja juuri siksi. Lähtöajatuksena oli uutta tekemisen tapaa ja yhdessä tekemistä kuvaava ”meuskaltaminen”. Täyttä höyryä uusiin ja kokeileviin seikkailuihin –asennetta kuvastavat kaksi nuorta ja rohkeaa uskaltajahahmoa.

– Hahmot on otettu hyvin vastaan ja ne saavat aikaan positiivista keskustelua erilaisissa tapahtumissa, joissa ne ovat esillä, kertoo Kuntaliiton markkinointipäällikkö Eija Rautiainen.

Edelläkävijät viitoittavat tietä

MeUskaltajat-kampanjassa kerättiin esimerkkitapauksia kokeilukulttuurin omaksuneista kunnista. Niille lähdettiin hakemaan näkyvyyttä sadunomaisilla olipa kerran -tarinoilla, jotka olivat kuitenkin tositarinoita. Valittujen esimerkkitapausten, Tyrnävän, Vantaan, Lapinjärven ja Helsingin Kalasataman alueen, kehitystarinat visualisoitiin case-esimerkkien tavoin toimivissa korteissa, joita on jaettu ja esitelty sidosryhmille sekä painettuina että digitaalisissa esityksissä.

Jo noin 30 kuntaa on innostunut Rautiaisen mukaan kokeilukulttuuriin osallistumisesta. Innolink Agencyn viestintä- ja suunnittelujohtaja Sari Lehtonen-Lammi pitää huikean hienona asiana, että kunnallista toimintaa viedään eteenpäin näin rohkealla asenteella ja visuaalisella ilmeellä.

Kuntaliiton jäseniä ja asiakkaita ovat kunnat ja kuntayhtymät, joita Kuntaliitto pyrkii palvelemaan parhaansa mukaan. Kuntaliitolla on omaa, vahvaa viestintäosaamista, jota Innolinkin monipuoliset palvelut täydentävät. Tarve ennakkoluulottomaan ja edelläkävijyyttä korostavaan toimintaan ilmeni Innolink Researchin toteuttaman asiakastutkimuksen tuloksissa.