Provadissa rekrytointi ei ole sokkopeliä


Onnesta ymmyrkäisenä. Matti Pakarinen (edessä) löysi oman paikkansa Provadin tiimissä Innolinkin rekrytointiprosessin avulla. Matin takana kuvassa Innolinkin Anne Kalliomäki ja Jarkko Varvio sekä Provadin Markku Mikkolainen.


Provad on suomalainen teknologia- ja palvelutalo, joka kehittää ja toteuttaa työkaluja monikanavaista asiakaspalvelua tarjoavien yritysten käyttöön. Vuonna 2003 perustetulla Provadilla on toimistot Espoossa ja Tampereella. Työntekijöitä on tällä hetkellä 30.

”Provad  on kasvanut viime aikoina kovaa vauhtia ja tarve uusille ammattilaisille on ollut suurta. Innolinkin kautta saimme nopean avun koodaritarpeeseemme”, sanoo Provadin Tampereen toimiston johtaja Markku Mikkolainen.

Juuri koodareiden rekrytointi on Provadin kokemuksen mukaan ollut toisinaan hieman haastavaa. ”Isoin haaste on ollut se, että jo työsuhteessa olevia ammattilaisia on vaikea saada lähettämään työhakemusta avoimeen paikkaan, ellei uuden työn tarve ole akuutti. Osasyynä meidän kohdalla on varmasti ollut myös se, ettei luontaista imua ole ollut samalla tavalla kuin jollain isoilla tunnetuilla firmoilla.”

Innolink Staffin toimitusjohtajan Jarkko Varvion aloitteesta lähtenyt rekrytointiprosessi eteni todella tehokkaasti. ”Koko prosessiin taisi mennä 1,5 kuukautta”, Varvio hymyilee. Nyt Varvion tiimin kautta rekrytoitu henkilö työskentelee jo täyttä vauhtia Provadin Tampereen toimistossa. ”Sehän oli ihan ilmiömäinen suoritus. Prosessi oli meille helppo ja vaivaton. Ainoa pieni viive matkan varrella johtui meidän omasta toiminnasta,” Mikkolainen kehuu.

Varvio ja Innolinkin Recruitment Manager Anne Kalliomäki muistuttavat kohdistamisen merkityksestä avoimen työpaikan hakuilmoituksessa. ”Kannattaa miettiä hyvin tarkasti, kenelle ilmoitusta ollaan tekemässä. Eri kohderyhmät ovat kiinnostuneita erilaisista asioista. Esimerkiksi nuoremmat työnhakijat haluavat kuulla yrityksen arvomaailmasta ja odottavat saavansa myös tietää, mitä kyseinen yritys voi tarjota heille”, Kalliomäki sanoo.

Innolink käyttää muun muassa Facebookin targetointia ja sen erilaisia ryhmiä apunaan rekrytoinneissa. ”Sisältömarkkinointi on tärkeässä osassa rekrytointiprosesseja. Esimerkiksi Instagram on siihen hyvä kanava”, Kalliomäki vinkkaa.

Mukana Provadin rekrytointiprosessissa oli myös Innolinkin teknologiajohtaja Jyri-Matti Kallionpää, joka pystyi pitkän kokemuksensa kautta tuomaan lisäymmärrystä Provadin toimialasta ja tarpeista oikeiden osaajien löytämiseksi. Näin varmistettiin, että Provadin tarpeet ja alan parhaat ammattilaiset löysivät toisensa.