TAYS: Valinnanvapaus-kampanja

 

Alkuvuodesta 2014 tuli voimaan lakimuutos, joka antoi potilaalle mahdollisuuden valita erikoissairaanhoidon hoitopaikkansa mistä tahansa suomalaisesta julkisesta sairaalassa yhteistyössä lähetteen tekevän lääkärin kanssa. Lakimuutos jäi julkisessa keskustelussa vähälle huomiolle. 

Tampereen yliopistollisen sairaalan eri yksiköt ovat usealla osa-alueella huipputasoa Suomessa, joten odotettavissa oli, että potilaat valitsisivat Taysin – jos vain tietäisivät, että se on mahdollista. Ensimmäisenä yliopistollisena sairaalana Tays päätti kertoa asiasta Innolink Agencyn suunnitteleman Valinnanvapaus-kampanjan avulla.

Valinnanvapaudesta syntyi uusi liiketoiminta

Valitun viestintäkärjen mukaisesti asiakkaille tarjottiin oikeaa tietoa valinnanvapaudesta valinnanvapaus.fi -sivustolla, jonne asiakkaat ohjattiin esimerkiksi lehti-ilmoittelulla ja bannereilla. Lisäksi kampanja on näkynyt ohjelmayhteistyönä Radio Nostalgiassa ja alueellisena TV-mainontana. Kokonaisuutta täydentää Taysin palveluneuvoja, joka auttaa asiakkaita tekemään lopullisen päätöksen.

Vuodesta 2014 vuoteen 2016 valinnanvapauspotilaiden arvo Pirkanmaan sairaanhoitopiirille on noussut noin 4 miljoonasta eurosta 15,3 miljoonaan euroon vuositasolla.

– Markkinointitoimenpiteet näkyvät meillä suoraan kiinnostuneiden potilaiden tai heidän läheistensä puheluina palveluneuvontaan. Useimmat soittajista ovat valmiita tekemään päätöksen Taysin potilaaksi siirtymisestä, kertoo PSHP:n viestintäjohtaja Elina Kinnunen.

Kun viesti on kunnossa, reagointi on helppoa

Kinnusen mukaan viestinnän jatkuvuus on erittäin tärkeää.  Mahdollisuus erikoissairaanhoidon hoitopaikan valitsemiseen on asia, johon kiinnittää huomiota vasta, kun se koskettaa itseä tai omaa läheistä. 

– Viestimme tavoittaa koko ajan uusia kohderyhmiä. Mitä enemmän ihmiset tietävät valinnanvapaudesta, sitä useampi valitsee Taysin.

Valinnanvapaus saa jatkoa ja uutta ilmettä taas tänä vuonna.

– Pohdimme kohdennusta tilanteen mukaan vuoden mittaan. Kenttä elää koko ajan, ja vuosi on liian pitkä aika kerralla lukkoon lyötäväksi. Mutta kun viesti ja materiaalit ovat kunnossa, meidän on helppo ja nopea reagoida, Kinnunen pohdiskelee.

valinnanvapaus.fi