Asiakkuuksien johtaminen tiedolla – 6 positiivista sivuvaikutusta
Asiakastutkimus voi aiheuttaa monia positiivisia sivuvaikutuksia, jotka auttavat organisaatiotasi oikeaan suuntaan. Tarvitaan vain huolellinen suunnittelu, säännöllinen toteutus sekä saatujen tulosten laaja-alaista hyödyntämistä.
Tämän päivän organisaatioissa on jo hyvä ymmärrys siitä, että asiakkaiden mielipiteitä kannattaa kuunnella ja kerätä esimerkiksi asiakaskokemukseen liittyvää tietoa. Vaikka useimmat tunnistavat hyvin asiakastutkimuksen tärkeyden asiakastyytyväisyyden ylläpitämisessä ja asiakkuuksien johtamisessa, sen kaikkia ulottuvuuksia ei usein osata tai muisteta hyödyntää – ja aina niitä ei tulla edes ajatelleeksi.
Hyvin suunniteltu, organisaation tavoitteet ja ajan ilmiöt huomioiva asiakastutkimus on kuitenkin kaikkea muuta kuin yhden liiketoiminnan osa-alueen rutiinitoimenpide. Sen lisäksi että asiakastutkimus antaa tietoa asiakaskokemuksesta, se tarjoaa yllättävän monenlaisia mahdollisuuksia liiketoimintasi kokonaisvaltaiseen kehittämiseen.
1. Asiakastutkimus auttaa ennakoimaan tulevaa
Tulevaisuuden ennakointi sillä tasolla kuin se suinkin on mahdollista on jokaisen organisaation menestykselle ratkaisevaa. Parhaimmillaan asiakastutkimus toimii yhtenä johdon tärkeimmistä työkaluista avaten näkymää tulevaan.
Ei riitä, että asiakastutkimus tehdään silloin tällöin tai joka toinen vuosi. Palveluntarjoajan näkökulmasta ollaan helposti myöhässä, jos eteenpäin vain soljutaan ilman selkeää suunnitelmaa. Ennakointiin tarvitaan jatkuvaa tietoa ja mittaamista, jotta pysytään ajan hermolla ja pystytään ohjaamaan organisaatiota haluttuun suuntaan.
2. Asiakastutkimus kartoittaa asiakkuuksiesi potentiaalin
Organisaatioilla on usein erilaisia asiakkuuksia, jotka vaativat erilaista huolenpitoa. Asiakastutkimus auttaa pysymään ajan tasalla siitä, miten näitä kumppanuuksia kannattaa kehittää, jotta asiakkaat saadaan pidettyä jatkossakin.
Joukosta löytyy aina myös uinuvia asiakkaita, joista ei kuulu mitään tai jotka ostavat vain harvoin. Asiakastutkimuksella näitä asiakkaita voidaan herätellä ja muistuttaa organisaation olemassaolosta.
On tärkeää muistaa, että oli asiakkuus aktiivisuustasoltaan millainen tahansa, kiinnostus asiakkaan mielipiteen kuulemiseen auttaa sitouttamaan häntä organisaatioosi.
3. Asiakastutkimus auttaa tunnistamaan keinoja myynnin kasvattamiseen
Menestyville organisaatioille ei riitä se, että tulokset pysyvät vuosi vuodelta samoina. Hyvä ja ajassa elävä asiakastutkimus sisältääkin aina myynnin kasvattamisen kulman: jokainen tutkimus tarjoaa mahdollisuuksia kasvun paikkojen tunnistamiselle. Tutkimuksen kautta voidaan saada myynnin kannalta tärkeää palautetta tai se voi poikia yhteydenottoja asiakkailta.
Myyntinäkymiä kannattaa arvioida aina myös nykyhetkeä pidemmälle ja vahvistaa markkina-asemaa ennakoivasti. Kun tiedät, missä asiakkuuksissasi mennään, pystyt vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin aina oikeaan aikaan.
4. Asiakastutkimus kertoo, missä tulee parantaa
Asiakastutkimuksen tekemisen juurisyy on pyrkimys kehityskohteiden löytämiseen ja toiminnan parantamiseen. Osa kehitystä vaativista asioista on pidemmän ajan kehityskohteita, mutta jotkin niistä voi ratkaista hyvinkin nopeasti ja helposti.
Tutkimus ei kuitenkaan palvele vain myynnin ja liiketoiminnan kehittämistä, vaan se voi saada aikaan hyvin monenlaisia oivalluksia organisaatiosi eri osa-alueilla: esimerkiksi tuotekehityksessä sekä prosessien, markkinoinnin ja henkilöstön kehittämisessä.
5. Asiakastutkimus on markkinointia, josta brändi hyötyy
Yksi asiakastutkimuksen heikoimmin tunnistetuista hyödyistä on se, että tutkimus on samalla erinomainen markkinoinnin keino. Asiakastutkimus saa asiakkaat tuntemaan, että heidän mielipidettään arvostetaan, ja organisaation brändin positiivinen mielikuva vahvistuu.
6. Asiakastutkimus on yksi keskeisistä vastuullisuuden osa-alueista
Tänä päivänä puhutaan paljon vastuullisuudesta, ja moni organisaatio painottaa sitä vahvasti toiminnassaan. Asiakastutkimus on yksi vastuullisuuden osa-alue: on vastuullista huolehtia asiakkuuksistaan ja kumppanuuksistaan. Organisaatioiden tulee olla kiinnostuneita asiakkaidensa mielipiteistä pystyäkseen vastaamaan heidän tarpeisiinsa ja toiveisiinsa – myös vastuullisuuden osalta.
Ota Innolinkin tutkimusosaaminen käyttöösi
Innolinkin rooli tutkimusmaailman asiantuntijana on auttaa juuri sinun organisaatiotasi palvelevan asiakastutkimuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Varmistamme, että saat siitä parhaan mahdollisen hyödyn omalle liiketoiminnallesi ja voit saavuttaa tavoitteesi.
Ota yhteyttä, niin suunnitellaan organisaatiosi tarpeisiin vastaava asiakastutkimus:
Pasi Lahtinen
Liiketoimintajohtaja
Emilia Lehtinen
Tutkimuspäällikkö
- Innolink on vahvempi kuin koskaan: markkinoiden vakuuttavin palveluportfolio ja laajin asiantuntemus 08.10.2024
- Go On ja Innolink yhteistyöhön Jokereiden kanssa 27.09.2024
- Promenade Insight osaksi Innolinkiä – yhden katon alta saatavilla huippuedellytykset tiedon kokonaisvaltaiseen hyödyntämiseen 11.09.2024
- Johtajuuden merkitys organisaation menestykselle 02.09.2024
- HR-johdon haasteet ja painopisteet 2023 -tutkimus 30.08.2024
- Henkilöstötutkimuksen hyödyntäminen työhyvinvoinnin kehittämisessä 30.08.2024
- Hyvän henkilöstökokemuksen vaikutus tuottavuuteen, innovaatioihin ja asiakaskokemukseen 30.08.2024
- Kohti parempaa asiakaskokemusta 29.08.2024
- Markkinatutkimuksen kansainväliset trendit 16.08.2024
- Innolink Research ja Feelback tutkimuspalvelut yhdistyvät Innolink nimen alle 14.08.2024
- Miksi julkisen sektorin organisaatioiden kannattaa hyödyntää asiakastutkimusta? 10.06.2024
- Rakenna menestystä asiakasta kuuntelemalla 23.05.2024
- Innolink ja Jotpa toteuttaa selvityksen työn ohessa suoritettavasta jatkuvasta oppimisesta 16.05.2024
- Maahanmuuttaneiden yhteiskunnallinen osallistuminen Suomessa - kolme julkishallinnon keskeistä haastetta 03.05.2024
- Rekrytoivat koulutukset - K-Ryhmä 10.04.2024