ASIAKASTYYTYVÄISYYS
NPS
Asteikko 1...5
Asteikko -100...100
Asteikko 0...10
Asteikko 0...10
MAINE
VASTUULLISUUS
KUTSU ENERGIAYHTIÖIDEN
ASIAKASTUTKIMUKSEEN 2023




Energiateollisuus ry toteuttaa vuoden 2023 aikana energiayhtiöiden vertailevan asiakastutkimuksen yhdessä tiedolla johtamisen konsulttiyhtiö Innolinkin ja Adato Energia Oy:n kanssa.
Tutkimuksessa painotetaan asiakaskokemusta sekä asiakkaiden suhdetta omaan energiayhtiöön. Tutkimuksella kartoitetaan asiakkaiden tyytyväisyyttä oman energiayhtiön
sähkön myynnin, kaukolämmön, maakaasun, kokonaistoimituksen ja verkkopalvelun
asiakaspalveluun sekä kysytään suosittelutodennäköisyyttä (NPS) ja arviota oman
energiayhtiön maineesta ja vastuullisuudesta.
KYSYMME ASIAKKAILTANNE
Energiayhtiöiden yhteinen tutkimus on kustannustehokas tapa toteuttaa asiakastutkimus. Yritykseltäsi toteutus ei vaadi muuta kuin asiakkaidesi yhteystietojen toimittamisen. Tutkimusratkaisujen ohella Innolink tarjoaa analytiikkapalveluita, joiden avulla tuotetaan merkittävää lisäarvoa tutkimustuloksiin.
Mitattu asiakaspalaute auttaa kehittämään yhtiönne toimintaa ja palveluita kohti strategisia tavoitteitanne. Mitkä seikat vaikuttavat asiakkaiden tyytyväisyyteen? Miten paljon esimerkiksi energian hinnan kallistuminen vaikuttaa ostopäätöksiin?
Tutkimukseen osallistumalla saatte tietoa yhtiönne ja koko energia-alan onnistumisista
ja kehittämisalueista. Samalla selvitätte asiakkaiden mielikuvat yhtiöstänne, tyytyväisyyden tason yhtiönne palveluihin ja toimintaan sekä vertaatte asemaanne energia-alan muihin toimijoihin.
SAATTE TUTKIMUKSESTA
TUTKITUSTA TIEDOSTA PONTTA PÄÄTÖKSENTEKOON
KOKONAISVALTAISTA
TIETOA
ANALYSOITUA
TIETOA
VERTAILEVAA
TIETOA
onnistumisista
ja keskeisistä kehittämis-alueista.
yrityksenne
asemoitumisesta
suhteessa muihin alan toimijoihin.
asiakastyytyväisyydestä yhtiönne palveluihin ja toiminnan laatuun,
aina kokonaistuloksista segmentointeihin.
ASIAKASLÄHTÖINEN TUTKIMUSSUUNNITTELU BASICISTÄ PREMIUMIIN
Tarjoamme kahta erilaista asiakaskokemuksen tutkimusmallia: Basic ja Premium. Panostamme vastaajakokemukseen laadukkaalla ja tiiviillä tutkimussuunnittelulla. Tutkimuksen keskeinen sisältö on kaikille sama. Lyhyelläkin lomakkeella saadaan mallinnettua asiakaskokemus kattavasti.
Innolink, Adato ja energiayhtiöiden edustajat muodostavat ohjausryhmän, joka määrittelee kaikille yhteisen Basic-tutkimuksen yhtiöitä vertailevan sisällön. Basic-tutkimuksen sisältö pohjautuu perustaustatietoihin ja se toimii myös Premium-mallin tutkimuskokonaisuuden runkona. Innolink räätälöi Premium-mallin valinneiden yhtiöiden asiakastutkimukset yhtiökohtaisesti.
Innolinkin tietokantamalliin luodaan energiateollisuuden yhteinen Dashboard-näkymä. Yhtiönne yksityiskohtaiset tulokset Dashboardilla jäävät ainoastaan teidän käyttöönne. Kaikkien tutkimukseen osallistuneiden yhtiöiden tutkimustuloksia voidaan käyttää koko energia-alan kehittämiseen.
PERUSTUTKIMUS
Kaikille yhteinen kysymyssisältö, joka pohjautuu perustaustatietoihin.
Vertailu aiempaan tulokseen ja muihin yhtiöihin soveltuvin osin
Aineisto dynaamisesti rajattavissa Dashboardilla
Kirjallinen johdon yhteenvetoraportti
LAAJA TIEDOLLA JOHTAMISEN TUTKIMUSKOKONAISUUS
Räätälöity kysymyssisältö, jossa huomioidaan kaikille yhteiset kysymykset.
Liiketoiminnan kovan datan kytkeminen tutkimustuloksiin
. Esim. ostot, ostojen muutos, palvelupaketit ja sopimustyypit
Vertailu aiempaan tulokseen ja muihin yhtiöihin soveltuvin osin
Aineisto dynaamisesti rajattavissa Dashboardilla
Kirjallinen johdon yhteenvetoraportti
Tuloskonsultointi / tulosten esittelytilaisuus
PREMIUM
BASIC
Innolink vastaa tutkimuksen kokonaisvaltaisesta
toteutuksesta sisällön suunnittelusta aina tiedonkeruun toteutukseen, tulosten analysointiin, raportointiin ja konsultointiin asti. Tutkimus tehdään puhelinhaastatteluin, sillä se on asiakaslähtöinen ja laadukas tapa tehdä tutkimusta.
TUTKIMUSDATAN
ANALYSOINTI

TIEDONKERUU
Puhelin-
haastattelujen
toteutus

Q4/22–Q1/23
Q3
Q4
ILMOITTAUTUMINEN
Sitovat ilmoittautumiset
maaliskuun 2023 loppuun mennessä.
Q2
ASIAKASTIEDOT
Asiakasrekisterien toimitus
TUTKIMUSSUUNNITTELU
Toukokuussa yksi yhteinen Basic-mallin määrittely-
palaveri verkossa.
Premium-
tutkimusten
omat
määrittely-
palaverit.

RAPORTOINTI JA TULOSKONSULTOINTI
Yhtiökohtaiset tulokset toimitetaan kullekin yhtiölle heti tutkimuksen valmistuttua. Toimiala-vertailu toimitetaan kootusti jokaiselle yhtiölle, kun kaikkien yhtiöiden tutkimukset on saatettu päätökseen. Premium-
mallin
valinneille
tulosten
esittely-
tilaisuus.

ENERGIAYHTIÖIDEN VERTAILEVAN ASIAKASTUTKIMUKSEN AIKATAULU 2023
ESIMERKKEJÄ INVESTOINNISTANNE
7420 €
150 kpl
5330 €
6105 €
8730 €
100 kpl
VASTAUS-MÄÄRÄ
4320 €
200 kpl
6945 €
* Hinnat sisältävät suomenkielisen toteutuksen (tiedonkeruu ja raportointi). Suuremmat vastausmäärät
ja lisäarvopalvelut/
optiot hinnoitellaan erikseen.
PREMIUM*
BASIC*
Tutkimuksella ja analytiikalla tuotetaan konkreettista tietoa, jonka avulla voidaan kehittää myyntiä ja tavoittaa potentiaalisia ostajia. Innolink on tuonut energia-alan asiakaskokemuksen
tutkimukseen ja liiketoiminnan tarkasteluun uusia malleja ja näkökulmia.
ANALYTIIKALLA UUSIA NÄKÖKULMIA TUTKIMUSTULOKSISTA
PALAUTTEEN LAADUN SELVITYS AVAA ONNISTUMISET JA KEHITYSKOHTEET
Segmentoinnin lisäksi normaalia tutkimusraportointia voidaan syventää myös kvalitatiivisesti avoimen palautteen analyysillä. Avoimen palautteen analyysissa tutkija jakaa aineistossa kerätyn avoimen palautteen aihekategorioihin ja määrittelee, onko palaute positiivista vai negatiivista. Analyysi antaa yhtiölle kuvan sellaisista palvelunsa onnistumis- ja kipukohdista,
jotka eivät normiraportoinnissa tule ilmi.
100 kpl
HINTA / YHTIÖ
VASTAUSMÄÄRÄ
750 €
150 kpl
950 €
200 kpl
1100 €
AVOIMEN PALAUTTEEN ANALYYSI
KERROMME MIELELLÄMME LISÄÄ
TUTKIMUSKOKONAISUUDESTA
Emilia Lehtinen
Tutkimuspäällikkö
Innolink
emilia.lehtinen@innolink.fi
+358 50 353 5451
Maija Immonen
Myynti- ja markkinointipäällikkö
Adato Energia Oy
maija.immonen@energia.fi
+35840 750 7270
