ASIAKASTYYTYVÄISYYS

NPS

Asteikko 1...5

Asteikko -100...100

Asteikko 0...10

Asteikko 0...10

MAINE

VASTUULLISUUS

KUTSU ENERGIAYHTIÖIDEN

ASIAKASTUTKIMUKSEEN 2023

Energiateollisuus ry toteuttaa vuoden 2023 aikana energiayhtiöiden vertailevan asiakastutkimuksen yhdessä tiedolla johtamisen konsulttiyhtiö Innolinkin ja Adato Energia Oy:n kanssa. 


Tutkimuksessa  painotetaan asiakaskokemusta sekä asiakkaiden suhdetta omaan energiayhtiöön. Tutkimuksella kartoitetaan asiakkaiden tyytyväisyyttä oman energiayhtiön 
sähkön myynnin, kaukolämmön, maakaasun, kokonaistoimituksen ja verkkopalvelun 
asiakaspalveluun sekä kysytään suosittelutodennäköisyyttä (NPS) ja arviota oman 
energiayhtiön maineesta ja vastuullisuudesta. 

KYSYMME ASIAKKAILTANNE

Energiayhtiöiden yhteinen tutkimus on kustannustehokas tapa toteuttaa asiakastutkimus. Yritykseltäsi toteutus ei vaadi muuta kuin asiakkaidesi yhteystietojen toimittamisen. Tutkimusratkaisujen ohella Innolink tarjoaa analytiikkapalveluita, joiden avulla tuotetaan merkittävää lisäarvoa tutkimustuloksiin.






Mitattu asiakaspalaute auttaa kehittämään yhtiönne toimintaa ja palveluita kohti strategisia tavoitteitanne. Mitkä seikat vaikuttavat asiakkaiden tyytyväisyyteen? Miten paljon esimerkiksi energian hinnan kallistuminen vaikuttaa ostopäätöksiin?


Tutkimukseen osallistumalla saatte tietoa yhtiönne ja koko energia-alan onnistumisista 
ja kehittämisalueista. Samalla selvitätte asiakkaiden mielikuvat yhtiöstänne, tyytyväisyyden tason yhtiönne palveluihin ja toimintaan sekä vertaatte asemaanne energia-alan muihin toimijoihin.

SAATTE TUTKIMUKSESTA

TUTKITUSTA TIEDOSTA PONTTA PÄÄTÖKSENTEKOON

KOKONAISVALTAISTA

TIETOA

ANALYSOITUA

TIETOA

VERTAILEVAA

TIETOA

onnistumisista 
ja keskeisistä kehittämis-alueista.

yrityksenne

asemoitumisesta

suhteessa muihin alan toimijoihin.

asiakastyytyväisyydestä yhtiönne palveluihin ja toiminnan laatuun, 

aina kokonaistuloksista segmentointeihin.

ASIAKASLÄHTÖINEN TUTKIMUSSUUNNITTELU BASICISTÄ PREMIUMIIN

Tarjoamme kahta erilaista asiakaskokemuksen tutkimusmallia: Basic ja Premium. Panostamme vastaajakokemukseen laadukkaalla ja tiiviillä tutkimussuunnittelulla. Tutkimuksen keskeinen sisältö on kaikille sama. Lyhyelläkin lomakkeella saadaan mallinnettua asiakaskokemus kattavasti.


Innolink, Adato ja energiayhtiöiden edustajat muodostavat ohjausryhmän, joka määrittelee kaikille yhteisen Basic-tutkimuksen yhtiöitä vertailevan sisällön. Basic-tutkimuksen sisältö pohjautuu perustaustatietoihin ja se toimii myös Premium-mallin  tutkimuskokonaisuuden runkona. Innolink räätälöi Premium-mallin valinneiden yhtiöiden asiakastutkimukset yhtiökohtaisesti.


Innolinkin tietokantamalliin luodaan energiateollisuuden yhteinen Dashboard-näkymä. Yhtiönne yksityiskohtaiset tulokset Dashboardilla jäävät ainoastaan teidän käyttöönne. Kaikkien tutkimukseen osallistuneiden yhtiöiden tutkimustuloksia voidaan käyttää koko energia-alan kehittämiseen.



PERUSTUTKIMUS

  • Kaikille yhteinen kysymyssisältö, joka pohjautuu perustaustatietoihin.


  • Vertailu aiempaan tulokseen ja muihin yhtiöihin soveltuvin osin


  • Aineisto dynaamisesti rajattavissa Dashboardilla


  • Kirjallinen johdon yhteenvetoraportti


LAAJA TIEDOLLA JOHTAMISEN TUTKIMUSKOKONAISUUS

  • Räätälöity kysymyssisältö, jossa huomioidaan kaikille yhteiset kysymykset.


  • Liiketoiminnan kovan datan kytkeminen tutkimustuloksiin

    . Esim. ostot, ostojen muutos, palvelupaketit ja sopimustyypit

  • Vertailu aiempaan tulokseen ja muihin yhtiöihin soveltuvin osin

  • Aineisto dynaamisesti rajattavissa Dashboardilla

  • Kirjallinen johdon yhteenvetoraportti


  • Tuloskonsultointi / tulosten esittelytilaisuus


PREMIUM

BASIC

Innolink vastaa tutkimuksen kokonaisvaltaisesta 
toteutuksesta sisällön suunnittelusta aina tiedonkeruun toteutukseen, tulosten analysointiin, raportointiin ja konsultointiin asti. Tutkimus tehdään puhelinhaastatteluin, sillä se on asiakaslähtöinen ja laadukas tapa tehdä tutkimusta.

TUTKIMUSDATAN

ANALYSOINTI

TIEDONKERUU

Puhelin-
haastattelujen
toteutus

Q4/22–Q1/23

Q3

Q4

ILMOITTAUTUMINEN

Sitovat ilmoittautumiset

maaliskuun 2023 loppuun mennessä.

Q2

ASIAKASTIEDOT

Asiakasrekisterien toimitus

TUTKIMUSSUUNNITTELU

Toukokuussa yksi yhteinen Basic-mallin määrittely-
palaveri verkossa.
Premium-
tutkimusten
omat
määrittely-
palaverit.

RAPORTOINTI JA TULOSKONSULTOINTI

Yhtiökohtaiset tulokset toimitetaan kullekin yhtiölle heti tutkimuksen valmistuttua. Toimiala-vertailu toimitetaan kootusti jokaiselle yhtiölle, kun kaikkien yhtiöiden tutkimukset on saatettu päätökseen. Premium-
mallin
valinneille

tulosten

esittely-

tilaisuus.

ENERGIAYHTIÖIDEN VERTAILEVAN ASIAKASTUTKIMUKSEN AIKATAULU 2023

ESIMERKKEJÄ INVESTOINNISTANNE

7420 €

150 kpl

5330 €

6105 €

8730 €

100 kpl

VASTAUS-MÄÄRÄ

4320 €

200 kpl

6945 €

* Hinnat sisältävät suomenkielisen toteutuksen (tiedonkeruu ja raportointi). Suuremmat vastausmäärät 
ja lisäarvopalvelut/
optiot hinnoitellaan erikseen.

PREMIUM*

BASIC*

Tutkimuksella ja analytiikalla tuotetaan konkreettista tietoa, jonka avulla voidaan kehittää myyntiä ja tavoittaa potentiaalisia ostajia. Innolink on tuonut energia-alan asiakaskokemuksen 
tutkimukseen ja liiketoiminnan tarkasteluun uusia malleja ja näkökulmia.



ANALYTIIKALLA UUSIA NÄKÖKULMIA TUTKIMUSTULOKSISTA

PALAUTTEEN LAADUN SELVITYS AVAA ONNISTUMISET JA KEHITYSKOHTEET


Segmentoinnin lisäksi normaalia tutkimusraportointia voidaan syventää myös kvalitatiivisesti avoimen palautteen analyysillä. Avoimen palautteen analyysissa tutkija jakaa aineistossa kerätyn avoimen palautteen aihekategorioihin ja määrittelee, onko palaute positiivista vai negatiivista. Analyysi antaa yhtiölle kuvan sellaisista palvelunsa onnistumis- ja kipukohdista,
jotka eivät normiraportoinnissa tule ilmi.


100 kpl

HINTA / YHTIÖ

VASTAUSMÄÄRÄ

750 €

150 kpl

950 €

200 kpl

1100 €

AVOIMEN PALAUTTEEN ANALYYSI

KERROMME MIELELLÄMME LISÄÄ
TUTKIMUSKOKONAISUUDESTA

Emilia Lehtinen
Tutkimuspäällikkö
Innolink

emilia.lehtinen@innolink.fi
+358 50 353 5451

Maija Immonen

Myynti- ja markkinointipäällikkö

Adato Energia Oy

maija.immonen@energia.fi

+35840 750 7270