



Asukastutkimus 2023
Jyväskylän Vuokra-asunnot Oy tarjoaa asukkailleen kohtuuhintaisia ja viihtyisiä vuokra-asuntoja eri elämäntilanteisiin sekä mahdollisuuden osallistuvaan asumiseen. JVA:n tavoitteena on olla Jyväskylän halutuin, vastuullisin ja asukaslähtöisin vuokranantaja. Työskentelemme pitkäjänteisesti näiden tavoitteiden saavuttamiseksi.
JVA toteutti yhteistyössä Innolinkin kanssa asukastutkimuksen, jonka tavoitteena oli kartoittaa asukkaiden tyytyväisyyttä asumiseensa ja JVA:n toimintaan. Vastausinto on ollut vuosittain erinomaista kertoen siitä, että omasta kodista ja asumisesta halutaan antaa palautetta. Tänä vuonna tutkimukseen osallistui 1543 asukasta.

Asteikko: 1 = erittäin huono ... 6 = erittäin hyvä
Tutkimuksessa selvisi, että asukkaiden tyytyväisyys on aiempien vuosien tapaan pysynyt hyvällä tasollaan. Asteikolla 1–6 kaikkien tekijöiden yhteenlasketuksi keskiarvoksi muodostui 4,3. Parhaiten JVA on onnistunut asiointia ja kierrätystä koskevissa tekijöissä.
Kehittämiskohteiksi nousivat muun muassa kerhotilat (3,8), talvikunnossapito (3,9) sekä asukastoimikuntien tiedottaminen (3,9).
Asukastyytyväisyys hyvällä tasolla
5,0
4,8
4,7
4,3
4,6
Talon
rauhallisuus
Mahdollisuus jätteiden lajitteluun jätekatoksessa
Mahdollisuus hoitaa asioita sähköisesti
Asiakaspalvelun ystävällisyys
Kaikkien
tekijöiden
keskiarvo


Tyytyväisyys asiointitapoihin
Tutkimuksessa kysyttiin asukkaiden tutuimpia tapoja asioida JVA:n kanssa: tavallisimmin asukkaat asioivat sähköpostilla tai puhelimitse. OmaJVA-asukassivusto jää vielä merkittävästi näiden asiointitapojen taakse käyttäjien määrässä. Käyttömäärä on kuitenkin kasvanut melkein kahdeksan prosenttiyksikköä ja sivustoon ollaan varsin tyytyväisiä (arvosana 4,6 asteikolla 1-6).
Asteikko: 1 = erittäin huono ... 6 = erittäin hyvä
toimisto sähköposti OmaJVA puhelin
Tavallisimmin asioidaan sähköpostilla ja puhelimitse




Poimintoja JVA:n onnistumisista
Tiedottamisessa remontti, vikatilanteissa. Myös verkkopalvelu on toteutettu hyvin.
Maanläheisyydestä kohdata ihmisiä tulla asukkaiden tasolle näkemään mitä tämä asuminen käytännössä on. Tavallisen ihmisen arjessa myötäelämisenä. Helpottamalla virkistysretkillä ja tapahtumilla vaikean arjen ja kaamoksen sietämisessä.
Olette onnistuneet tuossa Pisteet kotiin järjestelmässä, sekä erilaisten koulutusten ja tapahtumien järjestämisessä.
Olen tosi tyytyväinen kaikkeen. Sain asunnon todella nopeasti kun sen tarve oli suuri. Sattui vielä tämä itselle sopiva asunto olemaan tarjolla. Palvelut ovat olleet helposti saatavia ja työntekijät asiansa osaavia ja ystävällisiä.
Kaikinpuolin toiminnassaan, asukkaiden huomioimisissa retkillä ja joulujuhlilla. Henkilöstön valinnoissa ja heidän osaamistaidoissaan ammattimaisesti.

Pisteet kotiin -asukasetujärjestelmä
koetaan hyödyllisenä
62
%
Vastaajia ilahduttaa, että pisteiden avulla pystyy lisäämään asunnon viihtyisyyttä ja tekemään kodistaan omannäköisen. Pisteet kotiin- asukasetujärjestelmä onkin yksi parhaita arvosanoja saanut tekijä. Jopa 62 prosenttia vastaajista näkee järjestelmän erittäin tai melko hyödyllisenä ja avoimissa palautteissa sitä kiitellään vuolaasti.
Oman pistetilanteen pystyy helposti tarkistamaan sähköisesti osoitteessa oma.jva.fi.
Pisteet kotiin-järjestelmän hyödyllisyys
Asukkaiden tyytyväisyys on JVA:lle keskeinen tavoite, ja olemme iloisia siitä, että tyytyväisyys on säilynyt aiemmalla hyvällä tasolla. Palautteen avulla pohdimme jatkuvasti, miten voimme edelleen parantaa asukkaiden tyytyväisyyttä. Tutkimuksen avulla tarjoamme asukkaillemme mahdollisuuden osallistua oman asumisensa kehittämiseen.
Lämpimät kiitokset kaikille, jotka antoivat vastauksensa.
Mukavaa ja kotoisaa syksyä kaikille!
Timo Hyttinen
toimitusjohtaja
Jyväskylän Vuokra-asunnot Oy
Kiitos arvokkaasta palautteesta!