Pitkäaikainen tutkimuskumppanuus syventää kumppanuutta asiakkaiden kanssa
Talenomilla aito kumppanuus asiakkaiden kanssa on kaiken keskiössä. Tähän tarvittava pohja luodaan säännöllisellä asiakaskokemuksen mittaamisella, jossa puolestaan Innolink on jo vuosien ajan ollut Talenomille arvokas kumppani.
Halu tehdä asiakasyritysten arjesta ja liiketoiminnasta sujuvampaa on yksi tilitoimisto- ja asiantuntijapalveluja tarjoavan Talenomin kantavista ajatuksista. Siinä onnistumisessa asiakastutkimus on avainasemassa: on tunnettava asiakkaiden maailmassa esiin nousevat teemat ja haasteet.
“Asiakaskokemus ja sen kehittäminen ovat ihan toimintamme ytimessä, yhdessä henkilöstökokemuksen kanssa. Haluamme palvelumme tason vastaavan aina asiakkaidemme tarpeisiin ja toiveisiin. Näin pystymme olemaan parhaiten tukena siinä, että he voivat keskittyä ydinliiketoimintaansa”, sanoo Talenomin Chief Country Officer Marika Aho.
Talenom on tehnyt Innolinkin kanssa yhteistyötä asiakaskokemuksen mittaamisen ympärillä jo vuodesta 2019 lähtien. Kumppanuus on muodostunut erittäin luottamukselliseksi ja tiiviiksi.
“Aloitimme yhteistyön rakentamalla yhdessä jatkuvan asiakaskokemuksen mittaamisen mallin, ja sittemmin Innolink on toteuttanut meille monenlaisia tutkimuksia tarpeidemme mukaan eri metodeilla. He ovat aina pystyneet tarjoamaan juuri sitä, mikä tukee meitä kyseisessä ajassa ja hetkessä”, Talenomin Chief Operating Officer Juho Ahosola kertoo.
“Tällä hetkellä yhteistyömme sisältää vuosittaisen asiakastyytyväisyystutkimuksen ja lisäksi tutkimme palkkahallinnon asiakkaiden kokemuksia, sillä haluamme tässä palvelussa olla Suomen kärkitasoa. Innolinkin kanssa olemme olleet hienosti dialogissa sen suhteen, mitä milloinkin ja mistä näkökulmasta kannattaa tutkia”, jatkaa Aho.
Asiakastutkimus on panostus arvokkaisiin kumppanuuksiin
Asiakaskokemuksen kehittämiseen asiakastutkimuksen avulla suhtaudutaan Talenomilla jatkuvana oppimisen matkana, jossa ei olla koskaan valmiita, mutta joka on liiketoiminnalle äärimmäisen tärkeää.
“Asiakkaiden tai meidänkään kehitys ei pysähdy, vaan tietoa tarvitaan koko ajan asiakkuuksien johtamisen tueksi. Haluamme pitää huolta asiakkaistamme”, Aho perustelee.
“Emme ajattele asiakaskokemusta projektina, vaan jatkuvana panostamisen kohteena. Asiakaskokemus ei ole liiketoiminnasta irrallinen asia, sillä kaikki rakentuu sen ympärille. Siksi tutkimuskumppanin valinta on erittäin tärkeää, ja Innolink on osoittanut olevansa meille juuri oikea strategisen tason kumppani”, Ahosola jatkaa.
Innolinkin kanssa tehdyn yhteistyön avulla Talenom on saanut kehitettyä asiakaskokemusta johdonmukaisesti oikeaan suuntaan, monella eri mittarilla mitattuna.
“Tutkimusten avulla on tunnistettu sekä kehityskohteita että vahvuuksia ja löydetty konkreettisia toimenpiteitä, joilla asiakaskokemusta pystytään parantamaan. Innolinkin kanssa tuloksena ei ole vain hirveä määrä lukuja, vaan oikeasti ehdotuksia käytännön toimenpiteistä”, Ahosola kertoo.
“Innolinkillä on hyvä tiedolla johtamisen kyvykkyys: he pystyvät tuottamaan analyysejä, joissa tulevat esille eri muuttujien suhteet. Näin päästään oikeasti asioiden ytimeen ja saadaan ymmärrys siitä, mitä pitää muuttaa.”
Juho Ahosola, Chief Operating Officer
Talenom Oy
Talenomilla ajatellaan, että kumppanuus Innolinkin kanssa on tärkeä lisäarvotekijä myös asiakkaiden silmissä.
“Se, että teemme tutkimusta alan johtavan kumppanin kanssa, lisää luotettavuuttamme asiakkaidemme kumppanina. Innolinkin tekemät tutkimukset ovat uskottavia sekä organisaation sisällä että ulkoisesti, joten näemme tällä myös brändiarvoa”, Aho ja Ahosola perustelevat.
Kasvun edellytysten luominen asiakasyrityksille on Talenomille asia, jossa he haluavat kantaa oman kortensa kekoon. Tutkimukset ovat antaneet heille vankkaa toimialatuntemusta, jota hyödyntää asiakkaiden hyväksi. Tietoa on kertynyt sekä kokonaistasolla että alueellisesti. Yksi tärkeistä havainnoista on se, että yrittäjät ovat erittäin kiinnostuneita tulevaisuudennäkymistä.
“Tilitoimistoalalla monesti katsotaan mennyttä, mutta me haluamme olla tulevaisuuteen katsova kumppani, joka tukee yrittäjiä heidän tahtotilansa mukaisesti”, Ahosola toteaa.
“Innolinkin kanssa toteutettujen tutkimusten ja muiden tiedonlähteiden myötä meillä alkaa olla jo paljon dataa, josta näemme kehitystä. Se auttaa asiakaskokemuksen kehittämisessä, mutta myös dialogissa asiakasyritysten kanssa: tiedämme, mitkä teemat ovat pinnalla ja mikä resonoi.”
Marika Aho, Chief Country Officer
Talenom Oy
Ihmiset ratkaisevat niin tutkimuskumppanuudessa kuin käytännön kehitystyössäkin
Kuten kumppanuuksissa asiakkaidenkin kanssa, kumppanuudessa Innolinkin kanssa Talenomilla arvostetaan keskinäisen suhteen syvyyttä.
“Asiakkaillemme olemme aidosti kumppani, joka tukee haastavissakin tilanteissa yhteiskunnan muuttuessa. Sama toteutuu yhteistyössä Innolinkin kanssa: he ymmärtävät hyvin sekä meidän liiketoimintamalliamme että muuttuvaa maailmaa. He osaavat kertoa, mitä ei kannata enää tehdä vanhalla tavalla ja antavat kehitysehdotuksia tutkimusten toteuttamiseen yhä osuvammin”, Aho kuvailee.
“Pitkäaikainen kumppanuus Innolinkin kanssa tuo parhaan arvon tutkimusyhteistyössä, ja sitä suosittelemme ehdottomasti muillekin. Näin syntyy syvempi ymmärrys ja kertyy tietoutta, jota tutkimukset eivät suoraan kerro – analyysiä pystytään tekemään vielä syvemmällä tasolla”, Ahosola jatkaa.
Käytännön yhteistyön parhaana puolena Aho ja Ahosola nostavat esille sen, että kaikki on yksinkertaisesti sujuvaa ja mukavaa.
“Yhteistyömme on todella mutkatonta, kun tunnemme toisemme niin hyvin. Osaamme jo puolesta lauseesta tulkita toisiamme. Kaikkihan lopulta perustuu henkilökemioihin, ja Innolinkin kanssa tekeminen on äärimmäisen miellyttävää. Meillä on vahva luottamus toisiimme”, Aho sanoo.
“Olemme niin tuttuja, ettei meidän tarvitse olla vieraskoreita”, sanoittaa Ahosola yhteistyön helppoutta.
Talenomilla tunnistetaan, että ihmiset ovat avainasemassa myös tutkimuksella saadun tiedon viemisessä käytännön tasolle. Niin tärkeässä roolissa kuin tutkimus onkin, se luo vasta pohjan asiakaskokemuksen kehittämiselle.
“Tutkimukset itsessään eivät vielä muuta mitään, mutta tutkimus tarjoaa johdolle hyviä työkaluja ja mahdollistaa kehityksen. Kaiken ydin on kuitenkin laadukas yrityskulttuuri – esimerkiksi kenttätason johtaminen ja ihmiset, jotka päivittäin asiakkaita kohtaavat. Kehitys rakentuu työntekijöiden ja ihmisten ympärille”, Ahosola painottaa.
Talenom on suomalainen vuonna 1972 perustettu tilitoimistoalan edelläkävijä, joka tarjoaa yrittäjille tilitoimisto- ja pankkipalvelut sekä laadukkaan taloushallinto-ohjelmiston, kaikki saman katon alta. Tekemisen lähtökohtana on aina asiakkaiden menestyksen tukeminen: tarkan, luotettavan ja oikea-aikaisen taloustiedon avulla Talenomin asiakasyritykset voivat keskittyä rauhassa omaan liiketoimintaansa.
Ota yhteyttä ja jutellaan lisää!
Katja Helkala
Asiakkuusjohtaja
katja.helkala@innolink.fi
+358 40 771 7518