MARKKINAKARTOITUS

Anoran Rajamäen tehtailla valmistetut suomalaiset Naturet-lämmönsiirtonesteet ovat turvallisia ja ympäristöystävällisiä. 

Etanolipohjaisten lämmönsiirtonesteiden avulla siiretään 
luonnonlämpöä maaperästä, vesistöistä ja kalliosta kotien, rakennusten ja käyttöveden lämmitysenergiaksi ympäristöä kuormittamatta. Naturet-tuotteet on tarkoitettu porausurakoitsijoille, lvi-tukkukauppiaille sekä maalämpöjärjestelmien ja muiden vastaavien parissa operoiville yrityksille.

Naturet-lämmönsiirtonesteiden markkinakartoitus 2022

Innolink toteutti puhelinhaastatteluina syys-lokakuussa 2022 Naturet-lämmönsiirtonesteiden markkinakartoituksen, jonka tavoitteena oli selvittää Anoran Naturet-lämmönsiirtonesteiden toiminnan onnistumista ja mielikuvia yhtiöstä yhteistyökumppanina. Lisäksi kartoitettiin Naturet-tuotteiden vahvuuksia ja heikkouksia suhteessa kilpailijoihin ja asemoitumista markkinassa.

Kyselytutkimuksen kohderyhmän muodostivat Anoran Naturet-lämmönsiirtonesteiden nykyiset asiakkaat sekä potentiaaliset asiakkaat. 
Tulokset perustuvat 100 vastaukseen.

Anora nähdään luotettavana yhteistyökumppanina ja
Naturet-lämmönsiirtonesteet korkealaatuisina

Naturet (93%)muu (7%)
suosittelijat (72%)neutraalit (24%)Arvostelijat (4%)

Lämmönsiirtonesteiltä odotetaan ympäristöystävällisyyttä, toimitusvarmuutta, laatua, saatavuutta ja kohtuullista hintaa. Samoja tekijöitä painotetaan myös valmistajan valinnassa. Lisäksi kotimaisuutta painotetaan avoimissa kommenteissa. Autetusti kysyttynä tärkeimmät tekijät ovat toimitusvarmuus 4,8/5, yrityksen luotettavuus 4,7/5, tuotteen myrkyttömyys ja ympäristöystävällisyys 4,6/5 sekä kotimaisuus 4,4/5.

Arvioi asteikolla 1= ei lainkaan merkittävä ... 5= erittäin merkittävä seuraavien tekijöiden tärkeyttä lämmönsiirtonesteiden valmistajaa ja tuotteita valitessa.

Kotimaiset Naturet-lämmönsiirtonesteet vastaavat odotuksia

03

4,84,74,64,4toimitusvarmuusYrityksentoiminnanluotettavuusTuotteiden myrky…Tuotteiden myrkyttömyys / ympäristöystävällisyysKotimaisuus02040

Naturet-lämmönsiirtonesteiden markkina-asema on erittäin vahva. 93 % kuluttajista käyttää tällä hetkellä Naturet-tuotteita. Valintaperusteina korostuvat tunnettuus, saatavuus sekä kotimaisuus.

Naturet-lämmönsiirtonesteiden NPS suositteluindeksi on erittäin korkea 68.
Vastaajista 72 % antaa arvion  9–10.

Naturet-tuotteiden markkina-asema erittäin vahva

01

Tyytyväisyys Naturet-tuotteisiin on todella korkeaa

02

93 %

NPS 68

Anoran vahvuuksia ovat luotettavuus yhteistyökumppanina 4,9/5, toimitusvarmuus 4,7/5, myynti- ja tarjousprosessin sujuvuus 4,6/5 sekä tekninen tuki 4,6/5. Vastaajille tärkeimmät tekijät ovat myös Anoran suurimmat vahvuudet.

Anora koetaan erittäin luotettavaksi ja toimitusvarmaksi kumppaniksi

04

4,94,74,64,6luotettavuus yhte…luotettavuus yhteistyökumppaninaToimitusvarmuusMyynnin jatarjousprosessinsujuvuusTekninen tuki02040

Arvioi asteikolla 1= ei lainkaan tyytyväinen ... 5= erittäin tyytyväinen kuinka hyvin Anora on mielestäsi onnistunut seuraavien tekijöiden suhteen.

Millaisena näet alan kasvun ja lämmönsiirtonesteiden kysynnän kasvun kehittyvän tulevaisuudessa asteikolla 1= vähenee merkittävästi...5= kasvaa merkittävästi?

Markkina- ja kasvunäkymät erinomaiset. 90 % arvioi maalämpönesteiden kysynnän kasvavan.

05

arvo 5, kasvaa merkittävästi (45%)arvo 4, kasvaa jonkin verran (45%)arvo 3, pysyy ennallaan (10%)

4,3

Markkina- ja kasvunäkymät koetaan erinomaisiksi. 90 % arvioi kysynnän kasvavan. Merkittävimmät kasvua vauhdittavat tekijät ovat energian hinnan nousu ja vihreiden arvojen sekä ympäristö-ystävällisyyden merkityksen kasvu.

Lämmin kiitos kaikille vastaajille erittäin arvokkaasta palautteesta. Meille sujuva yhteistyö asiakkaidemme kanssa on kunnia-asia, ja siksi palaute on todella merkityksellistä. Erityisesti meitä ilahduttaa, että Anora nähdään luotettavana yhteistyökumppanina ja Naturet -tuotteet korkealaatuisina. Myös tulevaisuudessa tuotteemme tulevat olemaan myrkyttömiä ja Rajamäellä tuotettuja. Kotimaisena toimijana haluamme olla auttamassa teitä löytämään kuhunkin käyttökohteeseen sopivimman ratkaisun. Tehdään jatkossakin yhdessä töitä suomalaisen työn ja puhtaamman ympäristön puolesta.


Jukka Sala, myyntijohtaja

Katja Raatikainen, myyntipäällikkö

Tutkimuksen toteutti