Mikä on Net Promoter® Score
Net Promoter® Score (NPS) on suositteluindeksi, jolla mitataan, kuinka todennäköisesti vastaaja suosittelisi organisaatiotasi muille asteikolla 0–10.
Asteikko: 0 = en lainkaan todennäköisesti… 10 = erittäin todennäköisesti
NPS®-suositteluindeksiä tulkitaan seuraavasti:
Suosittelijat (arviot 9-10 antaneiden osuus vihreällä) ovat uskollisia ja innostuneita henkilöitä, jotka suosittelevat yritystä myös muille lisäten kasvua. Suosittelijoiden prosenttiosuus on merkitty vihreän ympyrän sisään.
Neutraalit (arviot 7-8 antaneiden osuus sinisellä värillä) ovat tyytyväisiä henkilöitä, jotka ovat kuitenkin helposti houkuteltavissa kilpailevilla tarjouksilla.
Arvostelijat (arviot 0-6 antaneiden osuus punaisella värillä) ovat tyytymättömiä henkilöitä jotka saattavat vahingoittaa brändiä ja vähentää kasvua esittämällään kritiikillä.
Vuosiluku, organisaatiosi suositteluindeksi ja vastaajien määrä suluissa ilmoitettuna löytyvät NPS-kuvaajan alapuolelta. Suositteluindeksi muodostuu seuraavasti:
Suositteluindeksi = suosittelijoiden (9-10) %-osuus miinus tyytymättömien (0-6) %-osuus.
Huomioithan, että NPS-kuvaajaa voidaan hyödyntää myös muissa analyyseissä.