Uunituore Innolink Germany vetovastuuseen emoyhtiön Keski-Euroopan toiminnoista
Voin ylpeänä ilmoittaa, että Innolink-konserni on juuri rekisteröinyt uuden tytäryhtiön. Innolink Germany GmbH keskittyy 1.7.2020 alkaen Nürnbergistä käsin Keski-Euroopan asiakkuuksien toimeksiantojen hoitoon. Tytäryhtiö tulee myös omalta osaltaan tukemaan emoyhtiön kanssa yhteistyössä toteutettavia kansainvälisiä projekteja. Olemme ponnistelleet reippaasti syksyn 2019 ja kevään 2020 aikana tätä tapahtumaa silmällä pitäen. Innolink Germanyn tuore toimitusjohtaja Arndt Polifke on urallaan yli 25 vuoden aikana johtanut kärkibrändien globaaleja toimeksiantoja sekä kuluttaja- että B2B-sektorilla yhdessä maailman suurimmista tutkimusorganisaatioista – GfK Retail & Technology GmbH:ssä. Polifken aiempi kokemus ja globaalin markkinan tuntemus ovat meille loistava mahdollisuus. Tärkeintä kuitenkin on, että arvomaailmojemme kohtaaminen on ollut ”perfect match” ja jaamme yhteisen näkemyksen tiedolla johtamisen palvelujemme tarjoamista huikeista mahdollisuuksista asiakasyrityksillemme.
Keski-Euroopan markkina-alueella on tärkeää olla asiakasta lähellä sekä tuntea kohdemaan toimintakulttuuri, jotta toimeksiantojen luottamuksellinen läpivienti ja asiakaskokemus voi olla paras mahdollinen. Vaikka esimerkiksi Stuttgart on vain noin 2,5 h lennon päässä Helsingistä, paikallistuntemus ja sijainti potentiaalisten asiakkaidemme lähellä on toimintatapojen erityispiirteiden tähden suotavaa. Esimerkiksi saksankielinen DACH-alue on busineskulttuurin osalta edelleen hyvin konservatiivinen, Henkilökohtainen suosittelu sekä F2F-tapaamiset ovat edelleen merkittävä tapa luottamuksen ja yhteistyömahdollisuuksien avaamisessa.
Lähtiessäni Saksaan etäjohtajaksi ja tunnustelemaan mahdollisuuksia elokuussa 2019, olin avoimena kaikille mahdollisuuksille. Matkan varrella olemme saaneet Keski-Eurooppalaisilta kontakteiltamme erittäin postiivisia ja kannustavia huomioita erityislaatuisten asiantuntijapalveluidemme sekä raikkaan ja erottuvan brändi-imagomme osalta.
Olen itse ollut vaikuttunut siitä, kuinka lämpimästi ja avoimin mielin meidät on kohdattu Saksassa koko kontaktiverkostomme laajuudelta. Riippumatta siitä onko kyseessä ollut järjestetty suora businestapaaminen, verkoston kautta tapahtunut esittäytyminen tai satunnainen henkilökontakti, pohjoismainen yrityksemme ja palvelumme ovat poikkeuksetta herättäneet suurta mielenkiintoa. Loppu on itsestä kiinni: oma rohkea ja avoin asenne – yllättävissäkin olosuhteissa tapahtuneet kohtaamiset voivat osoittautua loistaviksi mahdollisuuksiksi.
Muutamia huomioita, joiden avulla asiat sujuvat:
- erityisosaamisen tiivistäminen selkeäksi – mitä lisäarvoa voimme tarjota
- henkilökohtainen työhistoria ja kokemus esiin
- erinomaiset, monipuoliset referenssit
- yrityksen toimintahistoria ja meriitit – faktat on voitava esittää selkeästi myös numeroina
- merkittävimpien asiakkuuksien menestyksekäs hoito ja suosittelut
Ei pidä huolestua, vaikka eteneminen ensikohtaamisesta toteutuneeseen yhteistyöhön olisi hidas tai monivaiheinen, Saksassa asiat hoidetaan konservatiivisella otteella ja pieteetillä, viimeistä byrokraattista yksityiskohtaa myöten.
Olemme kartoittaneet ja analysoineet saksankielistä Keski-Euroopan markkina-aluetta ja kohderyhmäämme syksystä 2019 lähtien. Kaikki merkit ovat osoittaneet samaan suuntaan: Nyt on oikea hetki käynnistää liiketoiminta saksankielisellä alueella toden teolla. Etenemme poikkeuksellisen nopeasti, mutta saamamme tiedon avulla olemme vakuuttuneet, että Innolinkin tarjoamalle palvelukonseptille ja uniikille Tiedolla johtamisen kokonaisratkaisulle on olemassa selkeä tarve kansainvälisellä tasolla – myös haastavassa markkinatilanteessa. Olemme jo sopineet toimeksiantoja liikevaihdoltaan merkittävien organisaatioiden kanssa. Ensivaiheessa keskitymme erityisen potentiaaliselle Stuttgart-München-Frankfurt-Nürnberg-ydinalueelle.
”Olen ollut ensikohtaamisesta saakka vaikuttunut Innolinkin asiantuntemuksesta ja palvelupaletista, joka tuottaa saumattomasti ja johdonmukaisesti Tiedolla johtamisen tutkimus-, analytiikka- ja konsultointipalveluja saman katon alla.
On myös poikkeuksellista, että innovatiivisen Tiedolla johtamisen kokonaistoimintamallin avulla kyetään hyödyntämään yrityksen operatiivista dataa, kokemusperäistä tutkimusdataa ja hiljaista tietoa, yhdistämään näistä lähteistä tuleva merkityksellinen tieto oleellista tietämystä tuottavaksi kokonaisratkaisuksi. Sen avulla yrityksen reaaliaikainen, mitattuun tietoon perustuva toiminta: johtaminen ja käytännön päätöksenteko organisaation eri tasoilla saadaan suunnattua tehokkaasti ja luotettavasti – myös erilaisissa äkillisissä muutostilanteissa kohti yhteisiä strategisia tavoitteita”, painottaa Innolink Germanyn tuore toimitusjohtaja Arndt Polifke.
On ollut mielenkiintoista seurata näköalapaikalta Saksassa koronapandemiaa torjuvien rajoitusten aiheuttamia nopeita ratkaisuja liiketoimintaan ja toimintakulttuuriin. Myös Keski-Euroopassa organisaatiot tulevat tekemään pysyviä muutoksia ja harppauksia digitaalisten menetelmien käyttöönottoon mm. etätyö- ja neuvottelukäytänteissä. Kovin sujuvaa ei siirtyminen digitaalisiin työvälineisiin ole täällä nähdäkseni vielä ollut. Vaikka pahin koronatilanne onkin jo toivottavasti ohi, elinkeinoelämän murrosvaiheisiin tarvitaan jatkossakin tulevaisuuteen kantavia Tiedolla johtamisen ratkaisuja.
Yhteinen suuri kysymys kaikille organisaatioille sijainnista riippumatta on, kuinka johtaa tehokkaasti ja kehittää pitkäjänteisesti ja johdonmukaisesti toimintaa hektisessä ja muuttuvassa toimintaympäristössä. Miten organisaation päätöksentekoon merkittävästi tai välittömästi vaikuttava oleellinen tieto ja olosuhteet saadaan ajoissa – luotettavasti ja mitattavasti tuotua esiin, johtamisen tueksi. Tähän haasteeseen tarjoamme edelleen loistavia ratkaisuja.
Pekka Vuorela
CEO, Innolink-konserni
www.innolink.eu
Specialist in Knowledge-Driven Leadership
Kirjoittaja on Innolinkin toimitusjohtaja ja yksi omistajista.
Hän toimii tällä hetkellä konsernin etäjohtajana Saksasta käsin.
Arndt Polifken esittely blogissa lyhyesti.
Aiheeseen liittyvät aiemmat julkaisut:
Pekka Vuorela, Saksan markkinatunnustelusta ja etäjohtajuudesta:
http://www.innolink.fi/etatoihin-keskelle-eurooppaa/
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006230007.html
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006349436.html
http://www.innolink.fi/case/omalla-asiakastutkimuksella-ketterasti-ajan-hermolla/
innolink.fi
innolink.eu
innolinkgroup.de
Tutustu Innolinkin tiedolla johtamisen palveluihin
#innolink
#innolinkgermany
#tiedollajohtaminen
#tutkimus #analytiikka #konsultointi
#yhdessärohkeastiketterästi
- Tiedolla Johtajan valinta muistuttaa tutkitun tiedon merkityksestä organisaatioiden toiminnassa 13.12.2024
- Innolink on vahvempi kuin koskaan: markkinoiden vakuuttavin palveluportfolio ja laajin asiantuntemus 08.10.2024
- Go On ja Innolink yhteistyöhön Jokereiden kanssa 27.09.2024
- Promenade Insight osaksi Innolinkiä – yhden katon alta saatavilla huippuedellytykset tiedon kokonaisvaltaiseen hyödyntämiseen 11.09.2024
- Johtajuuden merkitys organisaation menestykselle 02.09.2024
- HR-johdon haasteet ja painopisteet 2023 -tutkimus 30.08.2024
- Henkilöstötutkimuksen hyödyntäminen työhyvinvoinnin kehittämisessä 30.08.2024
- Hyvän henkilöstökokemuksen vaikutus tuottavuuteen, innovaatioihin ja asiakaskokemukseen 30.08.2024
- Kohti parempaa asiakaskokemusta 29.08.2024
- Markkinatutkimuksen kansainväliset trendit 16.08.2024
- Innolink Research ja Feelback tutkimuspalvelut yhdistyvät Innolink nimen alle 14.08.2024
- Miksi julkisen sektorin organisaatioiden kannattaa hyödyntää asiakastutkimusta? 10.06.2024
- Rakenna menestystä asiakasta kuuntelemalla 23.05.2024
- Innolink ja Jotpa toteuttaa selvityksen työn ohessa suoritettavasta jatkuvasta oppimisesta 16.05.2024
- Maahanmuuttaneiden yhteiskunnallinen osallistuminen Suomessa - kolme julkishallinnon keskeistä haastetta 03.05.2024