Julkishallinnon kyltymätön tiedonjano
Moni on kysellyt matkan varrella mitä se on se konsulttihomma, jota työksesi teet. Nasevampi sanansäilän sivaltaja kiteyttäisi asian tähän kepeällä kielikuvalla, mutta itse valitsen pintakosketuksen sijaan sukelluksen suoraan tekemisemme syvään päähän. Ensinnäkin, minulla on ollut erityinen ilo olla viimeiset pari vuotta erittäin osaavan asiantuntijaporukan peräsimessä, saaden toteuttaa toinen toistaan mielenkiintoisempia asiakastoimeksiantoja. Asiakkaitamme ovat muutaman viimeisimmän kalenterivuoden sisään olleet muun muassa:
Lisäksi myös lukuisia kuntasektorin toimijoita kuten Espoo, Helsinki, Jyväskylä Tampere, Turku ja Vantaa sekä kuntayhtymiä ja seutu-/alueorganisaatioita. Melkoisen hurja lista maamme johtavia julkisen sektorin organisaatioita, vaikka itse sanonkin.
Ajattelin ajankohtaisesti kirjoittaa tämän tekstin kahdesta syystä:
1) mielestäni nämä edellä mainitut asiantuntijoidemme asiakastyöt ansaitsevat julkisemmankin tunnustuksen kuin allekirjoittaneen hiljaisen parranpärinän.
2) totesin, että kokonaisuudeksi koottuna nämä mainitut toimeksiannot muodostavat varsin mielenkiintoisen ikkunan maamme julkishallinnon viimeaikaiseen tiedonjanoon. Sote-uudistuksen jätän kuitenkin omana kokonaisuutenaan suosiolla tästä tarkastelusta pois.
Mutta mitä me sitten olemme asiakkaidemme iloksi hiljan tutkineet, selvittäneet ja konsultoineet? Paljonkin.
Kunta-asiakkaille tiedonkeruun piirissä ovat olleet erityisesti asiakaslähtöisyys ja elinvoimateemat, kuten kaupunki-imago, muuttoliike, yritysystävällisyys ja matkailu.
Valtionhallinnon organisaatioita on kiinnostanut erityisesti sidosryhmäkokemus, asiakaslähtöisyys ja henkilöstötutkimusten näkökulmina tasa-arvoisuus ja yhdenvertaisuus. Samat teemat ovat olleet läsnä myös useiden korkeakoulujen ja toisen asteen koulutusorganisaatioiden kanssa.
Maahanmuuton, kotoutumisen ja osallisuuden teemat ovat kiinnostaneet sekä ministeriöitä että mm. maakuntaliittoja.
Ekosysteemien ymmärtäminen ja niiden vaikuttavuuden vahvistaminen on kiinnostanut myös useampia asiakastahoja. Vaikuttavuuden arvioinnit ovat ylipäänsäkin yleistyneet asiakastarpeina.
Kulttuurikentässä näyttää kiinnostus viriävän yhä vahvemmin myös palvelujen aktiivikäyttäjien ulkopuolelle jäävien asukkaiden ymmärtämiseen.
Suurempien ja keskisuurten kuntien hankintakäyttäytymisessä on ollut ilo havaita kehitystä aiempaa pitkäjänteisemmän ja strategisemman tiedolla johtamisen suuntaan, mm. elinvoimateemoissa. Tätäkin kauaskantoisempaa aivosolujen aktivointia saimme harjoittaa tovi sitten OKM:n ja TEM:n maahanmuuton tiekartan seurantamallin määrittelytyössä.
Viimeisimpänä nousevana teemana voisi nostaa esiin osaamisen tunnistamisen ja jatkuvan oppimisen eri muodoissaan. Se on aihe, jota on aiemmin selvitetty mm. Sitralle elinikäisen oppimisen näkökulmasta ja nyt juuri parhaillaan TEM:lle epävirallisen osaamisen tunnistamisen osalta.
Huh, aika monessa on oltu mukana! Tästä varsin hurjasta kirjosta huolimatta päättyneen vuoden projektiseurantamme asiakaspalaute on tutkimuksistamme ollut huimat NPS(87)!
Voin vilpittömästi sanoa tuntevani aivan vallatonta ylpeyttä meidän reilun 10 hengen asiantuntijaporukastamme, jonka kanssa näitä asiakastoimeksiantoja on saanut viimeajat tehdä.
Unohtamatta toki asiakasonnistumisemme aina mahdollistavia back office -osaajiamme! Tärkeitä, mielenkiintoisia ja yhteiskunnallisestikin vaikuttavia juttuja on päästy toteuttamaan! Yhtä lailla vilpitön kiitos ehdottomasti myös asiakkaillemme, jotka ovat osaamiseemme ja sitoutumiseemme toistuvasti luottaneet!
Tätä kaikkea siis on tuo konsultointityö, jota me arkemme, toistemme ja asiakkaidemme iloksi teemme. Monipuolista hommaa. Jos jaksoit lukea tänne saakka, eikä vielä isommin kaduta, niin kenties oli hyvä, etten vain kiteyttänyt asiaa lyhyesti kepeällä kielikuvalla. Mutta siltä varalta, että jäit sellaisen tarpeeseen, tässä sanoittamani tiukka konsultoinnin määritelmä keinoälyn avulla kuvattuna: Konsultointi on osaamista konkretisoida korkealentoisista keskusteluista maanläheisiä mahdollisuuksia. Tai kuten ChatGPT sen sanoittaa ja kuvittaa:
How many consultants does it take to change a light bulb? None. They simply redefine darkness as a service and bill you for the experience.
Ota yhteyttä ja jutellaan lisää!
Mikko Ulander
Liiketoimintajohtaja, julkinen sektori
mikko.ulander@innolink.fi
+358 45 358 6815
- Innolink on vahvempi kuin koskaan: markkinoiden vakuuttavin palveluportfolio ja laajin asiantuntemus 08.10.2024
- Go On ja Innolink yhteistyöhön Jokereiden kanssa 27.09.2024
- Promenade Insight osaksi Innolinkiä – yhden katon alta saatavilla huippuedellytykset tiedon kokonaisvaltaiseen hyödyntämiseen 11.09.2024
- Johtajuuden merkitys organisaation menestykselle 02.09.2024
- HR-johdon haasteet ja painopisteet 2023 -tutkimus 30.08.2024
- Henkilöstötutkimuksen hyödyntäminen työhyvinvoinnin kehittämisessä 30.08.2024
- Hyvän henkilöstökokemuksen vaikutus tuottavuuteen, innovaatioihin ja asiakaskokemukseen 30.08.2024
- Kohti parempaa asiakaskokemusta 29.08.2024
- Markkinatutkimuksen kansainväliset trendit 16.08.2024
- Innolink Research ja Feelback tutkimuspalvelut yhdistyvät Innolink nimen alle 14.08.2024
- Miksi julkisen sektorin organisaatioiden kannattaa hyödyntää asiakastutkimusta? 10.06.2024
- Rakenna menestystä asiakasta kuuntelemalla 23.05.2024
- Innolink ja Jotpa toteuttaa selvityksen työn ohessa suoritettavasta jatkuvasta oppimisesta 16.05.2024
- Maahanmuuttaneiden yhteiskunnallinen osallistuminen Suomessa - kolme julkishallinnon keskeistä haastetta 03.05.2024
- Rekrytoivat koulutukset - K-Ryhmä 10.04.2024