Luo liiketoiminnastasi menestystarina – panosta erinomaiseen asiakaskokemukseen
Erinomainen asiakaskokemus on kilpailuetu yrityksille. Mutta miten markkinoilla voi erottautua parhaiten tarjoamalla asiakkaille erinomaista asiakaskokemusta? Yleensä asiakaskokemuksen parantaminen alkaa ongelmien korjaamisella, mutta se ei yksin riitä rakentamaan menestystä businessmaailmassa. Tarvitaan jatkuvia toimenpiteitä ja pelkän reagoinnin sijaan suunnitelmallisuutta, jotta asiakaskokemus muuttuisi aidosti tavoiteltuun suuntaan.
Yritykset ja organisaatiot ovat olemassa asiakkaita varten. Ne tuottavat asiakkaille palveluita, tuotteita tai vaikkapa auttavat resurssoinnissa. Organisaatiot tavoittelevat tietenkin kasvua ja kannattavuutta. Rahaa kilisee yhtiön kassaan, kun asiakkaat ovat tyytyväisiä. Tyytyväiset asiakkaat ostavat enemmän ja pysyvät asiakkaina pidempään. Hyvä asiakaskokemus mielikuvineen ja tunteineen vaikuttaa positiivisesti asiakastyytyväisyyteen, yritykseen sitoutumiseen ja suositteluhalukkuuteen. Tässä positiivisessa kehässä uusasiakashankinta helpottuu ja nykyisten asiakkaiden kasvattaminen nopeutuu.
Johtaminen myyntilähtöisestä organisaatiosta asiakaslähtöiseksi
Me Innolinkilla muutimme suuntaamme vuonna 2016, kun asetimme koko organisaation voimin ns. Must Win Battlet ohjaamaan toimintaamme. Asiakaskokemuksen kehittäminen on ollut siitä lähtien keskeisin tiedolla johtamisen palveluiden strateginen tavoitteemme.
Vuosien aikana asiakaskokemuksen kehittäminen on vaatinut panostuksia ja muutoksen myyntilähtöisestä organisaatiosta asiakaskeskeiseksi. Matka on ollut haastava, mutta systemaattinen ja pitkäjänteinen työ on tuottanut tulosta. Olemme onnistuneet viemään haastavan muutoksen läpi ja se näkyy myös asiakkaillemme. Jatkuva asiakaskokemuksen mittaaminen on osa tiedolla johtamisen kulttuuriamme ja se auttaa meitä seuramaan asiakaslähtöisen toimintamme kehittymistä.
Asiakkaamme ovat tyytyväisempiä innolinkin tarjoamiin palveluihin kuin kaksi vuotta sitten, vaikka vertailutietokantamme perusteella koronapandemia on yleisesti vaikuttanut negatiivisesti asiakastyytyväisyyteen.
Tänä vuonna toteutetun strategisen asiakastutkimuksen mukaan olemme onnistuneet muuttamaan organisaatiotamme yhä asiakaslähtöisemmäksi. Suositteluhalukkuutta mittaava NPS on huomattavan korkea, 74 asteikolla -100..100. Myös muut keskeiset asiakaskokemusta mittaavat tulokset osoittavat, että asiakkaamme ovat erittäin tyytyväisiä tiedolla johtamisen asiantuntijoidemme kanssa tehtävään yhteistyöhön. Asiakkaamme kokevat Innolinkin yhteyshenkilöt erittäin palvelualttiiksi (4,8/5), luotettaviksi (4,7/5) ja asiantunteviksi (4,7/5).
Henkilöstö avainasemassa asiakaskokemuksen kehittäjänä
Asiakastutkimuksemme todentaa asiakaslupauksemme ”Helpotamme johtamisen arkea”. Tavoitteenamme on toimia asiakkaidemme arjen tukena näkemyksellisesti ja proaktiivisesti sekä tuottaa heille parasta palvelua helposti ja vaivattomasti. Tämä mahdollistaa liiketoimintahyödyt kummallekin osapuolelle.
Me Innolinkillä vaadimme itseltämme paljon erinomaisen asiakaskokemuksen kehittämiseksi ja kannustamme toisiamme siihen jatkuvasti. Kehittämisen tueksi on rakennettu henkilöstöstrategia, joka tukee itseohjautuvia asiantuntijoitamme reagoimaan ketterästi ja innovatiivisesti asiakkaiden tarpeisiin. Rohkea innovointi ja asioihin tarttuminen energisoi työntekijöitä ja rakentaa erottuvia kohtaamisia asiakkaiden kanssa. Henkilöstörahastossamme on luvassa mukava bonus innolinkkiläisille vuosittain, kun tavoiteltu NPS saavutetaan. Se tuo sopivan vastapainon koville tavoitteille ja vaatimuksille sekä antaa pohjaa uuden menestystarinan rakentamiselle.
Tutustu vuoden 2022 asiakastutkimuksemme tiedolla johtamisen palveluiden keskeisiin tuloksiin
Nyt olisi aika uudistaa rohkeasti tapoja kohdata asiakkaat. Miten teillä kehitetään asiakaskokemusta? Millaisia kokemuksia haluatte tarjota asiakkaillenne? Luodaan yhdessä kokonaisnäkemys asiakaskokemuksesta liiketoimintanne johtamisen ja kehittämisen tueksi.
Pekka Vuorela
+358 50 5718804
#tiedollajohtaminen #asiakaskokemus #asiakastutkimus
- Innolink on vahvempi kuin koskaan: markkinoiden vakuuttavin palveluportfolio ja laajin asiantuntemus 08.10.2024
- Go On ja Innolink yhteistyöhön Jokereiden kanssa 27.09.2024
- Promenade Insight osaksi Innolinkiä – yhden katon alta saatavilla huippuedellytykset tiedon kokonaisvaltaiseen hyödyntämiseen 11.09.2024
- Johtajuuden merkitys organisaation menestykselle 02.09.2024
- HR-johdon haasteet ja painopisteet 2023 -tutkimus 30.08.2024
- Henkilöstötutkimuksen hyödyntäminen työhyvinvoinnin kehittämisessä 30.08.2024
- Hyvän henkilöstökokemuksen vaikutus tuottavuuteen, innovaatioihin ja asiakaskokemukseen 30.08.2024
- Kohti parempaa asiakaskokemusta 29.08.2024
- Markkinatutkimuksen kansainväliset trendit 16.08.2024
- Innolink Research ja Feelback tutkimuspalvelut yhdistyvät Innolink nimen alle 14.08.2024
- Miksi julkisen sektorin organisaatioiden kannattaa hyödyntää asiakastutkimusta? 10.06.2024
- Rakenna menestystä asiakasta kuuntelemalla 23.05.2024
- Innolink ja Jotpa toteuttaa selvityksen työn ohessa suoritettavasta jatkuvasta oppimisesta 16.05.2024
- Maahanmuuttaneiden yhteiskunnallinen osallistuminen Suomessa - kolme julkishallinnon keskeistä haastetta 03.05.2024
- Rekrytoivat koulutukset - K-Ryhmä 10.04.2024