Markkinatutkimuksen kansainväliset trendit
Mitä voimme juuri nyt oppia maailman suurimmilta brändeiltä markkinatutkimuksesta, asiakaskokemuksesta ja työkaluista menestykseen? Lue tärkeimmät huomiomme Qualtricsin X4 2024 -tapahtumasta Lontoosta.
Osallistuimme kesäkuun alussa maailman johtavan kokemuksenhallintajärjestelmän toimittaja Qualtricsin X4 2024 -tapahtumaan, joka kokoaa menestyneimpien organisaatioiden johtajat vuosittain kokemuksenhallinnan (Experience Management, XM) äärelle. X4 on osallistujille ainutlaatuinen tilaisuus oppia maailman johtavilta brändeiltä, kuinka tutkittua tietoa kannattaa hyödyntää kasvun ja kehittämisen edistäjänä.
Voi sanoa, että Lontoo on Euroopan markkinatutkimuksen mekka, ja X4:llä Qualtricsin Euroopan päätapahtumana on suuri vaikutus trendien luomisessa. Tänäkin vuonna tapahtumassa oli edustettuna Euroopan eturivin yrityksiä muotitaloista hotelliketjuihin, jotka jakoivat omia kokemuksiaan asiakas- ja työntekijäkokemuksen ratkaisevan tärkeästä roolista osana liiketoimintaansa.
Vaikuttava tapahtuma sekä herätti meissä uusia oivalluksia että antoi vahvistusta näkemyksellemme, jonka mukaisesti olemme jo vuosia toimineet. Tässä artikkelissa kiteytämme lyhyesti kirkkaimmin mieleen jääneet kohokohdat.
MARKKINATUTKIMUS NYT – TÄRKEIMMÄT HAVAINNOT:
Passiivisen markkinatutkimuksen aika on ohi.
Tämä ajatus nousi esille tapahtumassa ja resonoi vahvasti myös meille. Markkinatutkimus ei enää ole arjesta irrallaan olevaa pistemäistä tekemistä, vaan menestys edellyttää jatkuvaa mittaamista. Palautetta kerätään, siitä opitaan ja sen perusteella kehitetään toimintaa jatkuvasti. Tavoitteena on yhä parempi insight, asiakkaan syvempi ymmärtäminen.
Kokonaisuus muodostuu monesta eri näkökulmasta.
Markkinatutkimus yksin ei anna riittävää kuvaa, vaan sen täydennykseksi tarvitaan eri näkökulmista kerättyjä tietoja. Siiloutuneesta tekemisestä on päästävä eroon ja nähtävä sen sijaan isompi kuva, jossa luvut saadaan keskustelemaan keskenään. Tärkeät kolme osa-aluetta tässä ovat operatiivinen data, käyttäytymisdata ja kokemustieto.
Yhä merkittävämpään rooliin kokonaisuudessa nousee käyttäytymispohjainen digitaalinen data: esimerkiksi se, miten asiakas tulee sivustolle, mitä hän etsii sieltä ja kauanko hän viettää siellä aikaa. Näin digitaalinen markkinointi ja markkinatutkimus tulevat lähelle toisiaan.
Innolinkin näkökulmasta tämä kokonaisuusajattelu oli siltä osin yllättävä, että se oli suora vahvistus omalle näkemyksellemme. Olemme jo vuosia sitten määritelleet tiedolla johtamiselle kolme painopistettä: liiketoimintaymmärrys, operatiivinen data ja kokemuspohjainen tieto. Nämä osa-alueet toistuivat Qualtricsin mallissa lähes samanlaisina.
Nykyaikaisen asiakaskokemusohjelman osatekijät (Qualtrics).
Tiedolla johtamisen kokonaisuus Innolinkin kuvaamana.
Ratkaisevinta on tiedon hyödyntäminen.
Tietoa saadaan monista eri lähteistä ja kanavista, mutta menestyksen kannalta ratkaisevaa on ennen kaikkea se, miten sitä käytetään. Jatkuvan tutkimisen lisäksi on tärkeää, että saatu tieto on koko ajan kaikkien siitä hyötyvien tahojen käytettävissä. On ymmärrettävä koko ajan paremmin, mikä tieto on itselle merkityksellistä, kuinka sitä pystytään hyödyntämään ja millaisia johtopäätöksiä siitä voidaan tehdä.
Tämä vaatii myös tutkimuskumppanilta yhä suurempaa panostusta ja asiakkaan arjen tuntemista. Konsultatiivisen ymmärryksen lisäksi käytössä on oltava alusta, jonka avulla tietoja kyetään hyödyntämään tehokkaasti.
Tiedon hyödyntämisessä tekoälyn rooli suurenee entisestään. Se tulee auttamaan voimakkaasti tutkimusten tiedon analysoinnissa ja raportoinnissa, helpottamaan merkityksellisten asioiden löytämistä datasta ja antamaan toimenpidesuosituksia.
Ota jatkuva markkinatutkimus työkaluksi liiketoimintasi kehittämiseen
Meille X4-tapahtuman tärkein oppi oli se, että jatkuvaa markkinatutkimusta täytyy lisätä. Tarvitaan uteliaisuutta ymmärtää asiakkaan toiveita ja tarpeita arjessa sekä näiden asioiden jatkuvaa peilaamista myynnin lukuihin ja asiakaskäyttäytymiseen. Tätä kautta löydetään yhteys tyytyväisen asiakkaan ja ostopäätöksen välillä.
Vaikka jatkuva markkinatutkimus näyttelee vielä Suomessa pientä osaa, se tulee voimistumaan nopeasti. Edelläkävijöillä on mahdollisuus ottaa tässä etulyöntiasema. Jatkuva tutkimus mahdollistaa suuremman liikevaihdon, paremman tuloksen ja enemmän katetta.
Kumppaninasi tuomme tutkimuksen hyödyt käyttöösi, jotta voit saavuttaa tavoitteesi.
Ota yhteyttä ja jutellaan lisää
Pekka Vuorela
CEO, Innolink
+358 50 571 8804
- Tiedolla Johtajan valinta muistuttaa tutkitun tiedon merkityksestä organisaatioiden toiminnassa 13.12.2024
- Innolink on vahvempi kuin koskaan: markkinoiden vakuuttavin palveluportfolio ja laajin asiantuntemus 08.10.2024
- Go On ja Innolink yhteistyöhön Jokereiden kanssa 27.09.2024
- Promenade Insight osaksi Innolinkiä – yhden katon alta saatavilla huippuedellytykset tiedon kokonaisvaltaiseen hyödyntämiseen 11.09.2024
- Johtajuuden merkitys organisaation menestykselle 02.09.2024
- HR-johdon haasteet ja painopisteet 2023 -tutkimus 30.08.2024
- Henkilöstötutkimuksen hyödyntäminen työhyvinvoinnin kehittämisessä 30.08.2024
- Hyvän henkilöstökokemuksen vaikutus tuottavuuteen, innovaatioihin ja asiakaskokemukseen 30.08.2024
- Kohti parempaa asiakaskokemusta 29.08.2024
- Markkinatutkimuksen kansainväliset trendit 16.08.2024
- Innolink Research ja Feelback tutkimuspalvelut yhdistyvät Innolink nimen alle 14.08.2024
- Miksi julkisen sektorin organisaatioiden kannattaa hyödyntää asiakastutkimusta? 10.06.2024
- Rakenna menestystä asiakasta kuuntelemalla 23.05.2024
- Innolink ja Jotpa toteuttaa selvityksen työn ohessa suoritettavasta jatkuvasta oppimisesta 16.05.2024
- Maahanmuuttaneiden yhteiskunnallinen osallistuminen Suomessa - kolme julkishallinnon keskeistä haastetta 03.05.2024