Mikä vetää asukkaita tiettyyn kaupunkiin?
Mitkä ovat oman kotikaupunkisi parhaita ominaisuuksia?
Seutukaupunkiverkosto toteuttaa yhteistyössä Innolinkin kanssa vetovoimatutkimuksen 57:lle seutukaupungille keväällä 2022. Seutukaupunkien asukkailla on sähköisen kyselyn avulla mahdollisuus kertoa omia näkemyksiään siitä, mikä on parasta tai mitä kehitettävää on vastaajien omassa kotikaupungissa. Tutkimuksen sähköinen tiedonkeruu on käynnistynyt 17.1.2022.
Kerro onko se vireä, turvallinen tai omaleimainen?
Seutukaupungit ovat oman seutunsa tai alueensa keskuksia. Niiden halutaan olevan sujuvan elämän keskuksia, joissa työn ja perheen sekä monipuolisen ja laadukkaan vapaa-ajan yhdistäminen on mahdollisimman mutkatonta. Tutkimuksen avulla selvitetään asukkailta etenkin omaan kotikaupunkiin, mutta myös naapurikaupunkeihin liittyviä näkemyksiä – kunkin seutukaupungin omia erityispiirteitä ja omaleimaisia vetovoimatekijöitä. Vastauksissa asukkaat voivat pohtia ja luonnehtia mielikuvia yleisesti mm. tunnettuuteen, turvallisuuteen, asumiseen ja palveluihin, yrittämiseen, työllistymiseen ja muuttohalukkuuteen liittyen.
Tutkimuksen tulosten avulla kukin seutukaupunki saa arvokasta tietoa siitä, mikä on niiden tämänhetkinen tunnettuus ja vetovoimatekijät sekä välineitä siihen, kuinka kunkin seutukaupungin erityispiirteitä ja imagoa voitaisiin kehittää – kuinka tuloksista saadun tiedon avulla voitaisiin tehdä toimenpiteitä alueen vetovoiman ja elinvoimaisuuden lisäämiseksi!
Tavoitteena vetovoiman ja elinvoiman kasvattaminen – tietoa kehittämistyöhön
Tutkimuksessa keskitytään pehmeiden vetovoimamittareiden, kuten vetovoiman kriittisten tekijöiden ja menestystekijöiden tunnistamiseen. Se on seurantatutkimus, jonka tuloksia verrataan soveltuvin osin vuonna 2019 toteutetun laajan tutkimuskokonaisuuden tuloksiin. Tutkimus muodostaa jatkumon ja tunnistaa muutokset kuntien vetovoimatekijöissä ja laajemmin kuntakentässä. Sen tavoitteena on tuottaa kokonaiskuva kunkin seutukaupungin yksilöllisestä kokemuksellisesta vetovoimaisuudesta ja sen muutoksesta.
Tavoitteena on myös antaa kunkin alueen päättäjille sisäiseen vuorovaikutukseen, uuden luomiseen ja johtamiseen – seutukaupungin kehitystyöhön – strategisia työvälineitä, jotka tukevat kaupunkien imagon ja vetovoiman yksilöllistä kehittämistä.
Asutko seutukaupungissa? Anna äänesi kuulua.
Nyt todellakin asukkaiden näkemys tulee esiin. Toivommekin kaikilta seutukaupunkien asukkailta runsasta osallistumista. Tutkimukseen voi osallistua seuraavien seutukaupunkien nettisivuilta: Akaa, Alajärvi, Alavus, Forssa, Hamina, Heinola, Huittinen, Iisalmi, Ikaalinen, Imatra, Jämsä, Kalajoki, Kankaanpää, Kannus, Kauhajoki, Kauhava, Kemi, Kemijärvi, Keuruu, Kitee, Kokemäki, Kristiinankaupunki, Kurikka, Kuusamo, Laitila, Lapua, Lieksa, Lohja, Loimaa, Loviisa, Mänttä-Vilppula, Nivala, Nurmes, Oulainen, Paimio, Parainen, Parkano, Pieksämäki, Pietarsaari, Raahe, Raasepori, Rauma, Riihimäki, Saarijärvi, Salo, Sastamala, Savonlinna, Somero, Suonenjoki, Tornio, Uusikaupunki, Valkeakoski, Varkaus, Viitasaari, Ylivieska, Ähtäri, Äänekoski
Mikäli et löydä oman seutukaupunkisi sivuilta linkkiä kyselylomakkeelle, voit myös osallistua tästä klikkaamalla:
Vastaa seutukaupunkien vetovoimatutkimuksen asukaskyselyyn
Seutukaupunkiverkoston vetovoimatutkimuksen tiedonkeruu on käynnistynyt 17.1.2022. Tutkimus on jatkoa 2019 toteutetulle laajalle tutkimuskokonaisuudelle. Silloin seutukaupungit asemoitiin suhteessa erilaisiin elinvoimaa kuvaaviin, talousaluedataan perustuviin koviin muuttujiin ja pehmeisiin vetovoimatekijöihin. Keväällä 2022 toteutettavassa seurantatutkimuksessa keskitytään seutukaupunkien pehmeisiin vetovoimatekijöihin ja niissä tapahtuneisiin muutoksiin.
Lisätietoja tutkimuksesta antaa:
Hanna-Kaisa Erkkilä, projektipäällikkö, Innolink, hanna-kaisa.erkkila@innolink.fi
Katja Helkala, asiakaspäällikkö, Innolink, katja.helkala@innolink.fi
Essi Ratia, seutukaupunkiverkoston koordinaatio, Kuntaliitto, essi.ratia@kuntaliitto.fi
Tutustu tästä Seutukaupunkien vetovoimatutkimuksen 2022 tuloksiin.
- Innolink on vahvempi kuin koskaan: markkinoiden vakuuttavin palveluportfolio ja laajin asiantuntemus 08.10.2024
- Go On ja Innolink yhteistyöhön Jokereiden kanssa 27.09.2024
- Promenade Insight osaksi Innolinkiä – yhden katon alta saatavilla huippuedellytykset tiedon kokonaisvaltaiseen hyödyntämiseen 11.09.2024
- Johtajuuden merkitys organisaation menestykselle 02.09.2024
- HR-johdon haasteet ja painopisteet 2023 -tutkimus 30.08.2024
- Henkilöstötutkimuksen hyödyntäminen työhyvinvoinnin kehittämisessä 30.08.2024
- Hyvän henkilöstökokemuksen vaikutus tuottavuuteen, innovaatioihin ja asiakaskokemukseen 30.08.2024
- Kohti parempaa asiakaskokemusta 29.08.2024
- Markkinatutkimuksen kansainväliset trendit 16.08.2024
- Innolink Research ja Feelback tutkimuspalvelut yhdistyvät Innolink nimen alle 14.08.2024
- Miksi julkisen sektorin organisaatioiden kannattaa hyödyntää asiakastutkimusta? 10.06.2024
- Rakenna menestystä asiakasta kuuntelemalla 23.05.2024
- Innolink ja Jotpa toteuttaa selvityksen työn ohessa suoritettavasta jatkuvasta oppimisesta 16.05.2024
- Maahanmuuttaneiden yhteiskunnallinen osallistuminen Suomessa - kolme julkishallinnon keskeistä haastetta 03.05.2024
- Rekrytoivat koulutukset - K-Ryhmä 10.04.2024