Silloin runtataan, kun paikka on auki
Innolinkin Ari Vallin ja Atte Pentikäinen pohtivat blogisarjan toisessa osassa joukkueurheilun ja lätkämaailman yhtäläisyyksiä liike-elämään ja yritysten toimintaan. On yllättävää kuinka paljon urheilumaailmasta voidaan ammentaa oppia yrityselämään.
MM-kisat Suomessa on ainutkertainen tilaisuus meille kaikille, ei vain joukkueille, jotka pelaavat. Menestyksen keskeisiin merkkeihin kuuluukin tarttua kaksin käsin tilaisuuteen, kun se osuu kohdalle. Tätä ennen pitää tietysti kehittää tilannetajua ja toimintamalleja. Pelikirjan tietopohja on laitettava kuntoon ja kokonaistilanne selvitettävä. Kilpailijat analysoidaan pohjamutia myöten ja pelitaktiikat laaditaan kuntoon. Tutkitaan missä ja milloin optimaaliset kohtaamispisteet ovat. Ihan kuin asiakaspolun vaiheissakin. Valmistautumisen avulla luodaan oikeanlaista toimintaa ja vaikuttavuutta, joka ohjaa kohti yhteistä päämäärää – parasta mahdollista sijoitusta.
”Kun hektinen otteluputki alkaa, pelit rullataan ja voitetaan yksi kerrallaan. Elämällä ja toimimalla juuri tässä hetkessä. Jokainen pelipäivä mitataan ja käydään heti läpi. Edellisen pelin opit hyödynnetään heti seuraavan mahdollisuuden äärellä, eikä sitten joskus”, arvioi Atte Pentikäinen. ”Parasta paineensietokykyä ja sitkeyttä osoittaa jokaisen pelin aloittaminen puhtaalta pöydältä, asenteella: teen parhaani joka ikinen kerta.”
Rohkeus ampua ykkösellä
Voittajakulttuuri luodaan jo harjoituksissa ja pukuhuoneissa. Ylisuuret odotukset voivat silti murentaa uskoa onnistumiseen, kun kaikki ei joka kerta menekään putkeen. Vaikka peliin tuleekin solmukohtia ja pelisilmä tuntuu olevan hukassa, korjauskohdat on uskallettava selvittää ja tiedostaa – niihin on myös reagoitava reaaliaikaisesti. Silloin tarvitaan kirkasta näkemystä ja uutta tietoa siitä, miten solmut saadaan auki. Etenkin tarkkaa ymmärrystä siitä, mitä tapahtui ja mitä tehdään seuraavaksi. Sitten päästään taas lataamaan täysillä.
Miksi joku aina niistää toisten nenät paremmin
Kaukalon laidalta ja joskus sen sisältäkin päin näyttää siltä, että joku pelaaja on vain niin hyvä, että on liimattuna pelin sydämessä, lapa kiekossa ja pelin hermolla koko ajan. Eikä tee yhtään ylimääräisiä kiekuroita.
”Kärkipelaajien takana on silti aina nojana koko muu joukkue ja yhteisö, myös julkisuudessa näkymättömät tukijoukot. Yksin ei näitä asioita saada tehokkaasti rullaamaan, eikä tehdä parasta mahdollista tulosta kohti yhteistä ydintavoitetta”, huomioi Ari Vallin. ”Dynaamiseen ja onnistuneeseen joukkuepeliin kuuluu asenne, että kaveri vierellä on saatava näyttämään paremmalta kuin itse – kaikki siis komppaavat yhdessä sitä, jolla on maalipaikka.”
Luottamus siihen, että ketjun pelaajat on sovituissa paikoissa ja hoitavat oman alueensa, ilman että tarvitsee tarkistaa asemapaikka ja tekemiset, on joukkuetta ja yhteistyöverkostoa yhdistävä liima.
Muodostetaan mekin yhdessä saumaton, dynaaminen ratkaisutiimi kohti ydintavoitteitasi.
Kysy rohkeasti lisää:
Asiakaspäällikkö
Ari Vallin
ari.vallin@innolink.fi
+358 50 460 9720
Asiakaspäällikkö
Atte Pentikäinen
atte.pentikainen@innolink.fi
+358 50 359 5787
#innolink #tiedollajohtaminen #innolinkstaff #yhdessärohkeastiketterästi #pelipäivä
PS
Arskalla on asiaa: Vuoden 2022 Tiedolla Johtajien etsintä on käynnistynyt.
Katso video ja klikkaa kampanjasivulle ilmiantamaan omat ehdokkaasi.
Lue myös blogisarjan 1. osa: Strategiat kuntoon ennen pelin käynnistymistä
- Tiedolla Johtajan valinta muistuttaa tutkitun tiedon merkityksestä organisaatioiden toiminnassa 13.12.2024
- Innolink on vahvempi kuin koskaan: markkinoiden vakuuttavin palveluportfolio ja laajin asiantuntemus 08.10.2024
- Go On ja Innolink yhteistyöhön Jokereiden kanssa 27.09.2024
- Promenade Insight osaksi Innolinkiä – yhden katon alta saatavilla huippuedellytykset tiedon kokonaisvaltaiseen hyödyntämiseen 11.09.2024
- Johtajuuden merkitys organisaation menestykselle 02.09.2024
- HR-johdon haasteet ja painopisteet 2023 -tutkimus 30.08.2024
- Henkilöstötutkimuksen hyödyntäminen työhyvinvoinnin kehittämisessä 30.08.2024
- Hyvän henkilöstökokemuksen vaikutus tuottavuuteen, innovaatioihin ja asiakaskokemukseen 30.08.2024
- Kohti parempaa asiakaskokemusta 29.08.2024
- Markkinatutkimuksen kansainväliset trendit 16.08.2024
- Innolink Research ja Feelback tutkimuspalvelut yhdistyvät Innolink nimen alle 14.08.2024
- Miksi julkisen sektorin organisaatioiden kannattaa hyödyntää asiakastutkimusta? 10.06.2024
- Rakenna menestystä asiakasta kuuntelemalla 23.05.2024
- Innolink ja Jotpa toteuttaa selvityksen työn ohessa suoritettavasta jatkuvasta oppimisesta 16.05.2024
- Maahanmuuttaneiden yhteiskunnallinen osallistuminen Suomessa - kolme julkishallinnon keskeistä haastetta 03.05.2024