Tunnista tiedolla johtamisen mahdollisuudet
– nykytilan analysoinnista kohti strategisia tavoitteita
Liian usein meillä on kiire rakentaa uusia tavoitteita ja kehittää uutta, ilman että organisaatiossamme on tarkkaa ymmärrystä nykytilanteesta. Ajattelemme tietävämme markkinatilanteen ja positiomme siinä kristallinkirkkaasti. Tämä tyypillinen harhaluulo liittyy usein siihen, että olemme liian lähellä liiketoimintamme arkea ja näkemyksemme syntyy liian usein organisaation toimintaympäristön sisältä käsin. Todellisuudessa oma näkemyksemme nykytilasta saattaa olla hyvinkin erilainen kuin asiakkaiden ja sidosryhmien kokemus. Näkemyksemme nykytilasta ei saisi koskaan perustua vain organisaation sisäiseen käsitykseen – olla johtoryhmän, myynnin tai tiimien tuottamaa – vaan aidosti testattua ja mitattua tietoa markkinasta.
Syvennä asiakasymmärrystä
Me Innolinkillä puhumme 360 asteen markkinanäkemyksestä, jonka avulla avaamme uusia näkökulmia havainnoida markkinaa ja sen tuomia mahdollisuuksia. Tiedolla johtaminen avaa kokonaisvaltaisen näkymän asiakkuuksiin ja sidosryhmiin sekä vuorovaikutuksen kehittämiseen niiden kanssa. Näkemyksen perustana on tutkitumpi, analysoidumpi ja syvempi asiakasymmärrys, joka toimii punaisena lankana ja tukena organisaation asiakaslähtöisen uudistumisen tiellä. Se, miten performoimme, millainen asema meillä on markkinassa, kuinka asiakkaamme näkevät meidät suhteessa kilpailijoihin ja miten palvelumme täyttävät asiakkaiden odotukset ovat tyypillisiä kysymyksiä, joihin haemme vastauksia muuttuneessa markkinatilanteessa.
Hanki analysoitua tietoa perustaksi
Tavoitetilan rakentaminen lähtee esimerkiksi halutun markkinaosuuden, käyttökatteen ja liikevaihdon määrittämisestä. Niiden realistinen asettaminen vaatii kuitenkin selkeän ymmärryksen, tiedon omista vahvuuksista, kilpailijatilanteesta, asiakkaiden ostotarpeiden muutoksista sekä taloudellisesta tilanteesta. Luotettavan, reaaliaikaisen tiedon avulla pystymme luomaan tarkemman arvion markkinatilanteesta, jossa toimimme, ja hahmotamme selkeämmin minne ja miten haluamme myös tulevaisuuskuvan osalta päästä.
Keskity oleelliseen, uskalla rajata
Tavoitetilan tyypillisinä haasteina ovat yleensä liian laajat ja monipuoliset mittarit. Tavoitteita on yksinkertaisesti liikaa ja niitä ei ole uskallettu niputtaa muutamaan tärkeimpään. Paperilla strategia voi näyttää vahvalta ja perustellulta, mutta silti tavoitteisiin pääsyn mittaaminen ja erityisesti johtaminen pirstaloituu. Huonoimmillaan tilanne näyttäytyy kompleksiselta, epämääräiseltä ja huonosti johdetulta ja lopputuloskaan on harvoin tätä parempi. Kirkkaan ja selkeän tavoitekuvan rakentamiseen on yksinkertainen resepti: ota asiakkaan ääni keskiöön, mittaa markkinan näkemys ja tarpeet ja rakenna oman yrityksesi ratkaisut tätä tukeviksi. Samaan aikaan ei voi kehittää asiakaskokemusta, uusasiakashankintaa, kehittää palveluita ja keskittyä asiakaspoistuman vähentämiseen. Uskalla rajata ja poistaa tavoitteita ja keskity vain muutamaan oleellisen teemaan, näin saadaan yksinkertaisia ja mitattavia tavoitteita ja nopeita voittoja.
Luodaan luotettava silta nykytilasta tavoitteisiin
Tiedolla johtaminen rakentaa sillan nykytilan ja tavoitetilan välille. Se konkretisoi ja sanoittaa matkan nykyhetken ja tulevaisuuden välillä ja tekee strategisiin tavoitteisiin etenemisestä mitattavaa. Tavoitetilaan pääseminen ja liiketoiminnan ohjaaminen haluttuun suuntaan helpottuu. Parhaillaan johtaminen on kirkasta, selkeää ja melkein vaivatonta, kun asiakkaan ja markkinan ääni, toiveet, tarpeet ja odotukset on kuvattu tarkasti. Silloin ei tarvitse enää malttaa, vaan saa reippaasti kiihdyttää.
Pekka Vuorela
CEO, Innolink
pekka.vuorela@innolink.fi
Rakennamme tiedolla johtamisen siltoja asiakkaillemme.
Lue lisää kuinka Rantalaisen kumppanina systematisoimme tiedolla johtamista menestymisen perustaksi: Kiireinen johtaja tarvitsee keskeisen tiedon yhteen näkymään.
Tutustu myös kuinka Mandatum johtaa asiakkuuksia ja myyntiä tiedolla ja etenee kohti ennakoivan asiakasdatan hyödyntämistä.
#innolink #tiedollajohtaminen #asiakasymmärrys #menestys #strategisettavoitteet
- Innolink on vahvempi kuin koskaan: markkinoiden vakuuttavin palveluportfolio ja laajin asiantuntemus 08.10.2024
- Go On ja Innolink yhteistyöhön Jokereiden kanssa 27.09.2024
- Promenade Insight osaksi Innolinkiä – yhden katon alta saatavilla huippuedellytykset tiedon kokonaisvaltaiseen hyödyntämiseen 11.09.2024
- Johtajuuden merkitys organisaation menestykselle 02.09.2024
- HR-johdon haasteet ja painopisteet 2023 -tutkimus 30.08.2024
- Henkilöstötutkimuksen hyödyntäminen työhyvinvoinnin kehittämisessä 30.08.2024
- Hyvän henkilöstökokemuksen vaikutus tuottavuuteen, innovaatioihin ja asiakaskokemukseen 30.08.2024
- Kohti parempaa asiakaskokemusta 29.08.2024
- Markkinatutkimuksen kansainväliset trendit 16.08.2024
- Innolink Research ja Feelback tutkimuspalvelut yhdistyvät Innolink nimen alle 14.08.2024
- Miksi julkisen sektorin organisaatioiden kannattaa hyödyntää asiakastutkimusta? 10.06.2024
- Rakenna menestystä asiakasta kuuntelemalla 23.05.2024
- Innolink ja Jotpa toteuttaa selvityksen työn ohessa suoritettavasta jatkuvasta oppimisesta 16.05.2024
- Maahanmuuttaneiden yhteiskunnallinen osallistuminen Suomessa - kolme julkishallinnon keskeistä haastetta 03.05.2024
- Rekrytoivat koulutukset - K-Ryhmä 10.04.2024